Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag21.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

#rotlös är Hetast i Almedalen

Publicerad: 8 Juli 2016, 08:04
Uppdaterad: 8 Juli 2016, 08:06

ALMEDALEN 2016. SOS Barnbyars kampanj utses till Hetast i Almedalen.


Ämnen i artikeln:

AlmedalenWestander

Det är pr-byrån Westander som med hjälp av en jury varje år delar ut utmärkelsen Hetast i Almedalen. Priset går till den aktör som lyckats bäst med att nå ut med sitt budskap under Almedalsveckan i Visby.

I år delas priset ut för tionde gången och går alltså till SOS Barnbyar och kampanjen #rotlös.

Syftet med kampanjen är att synliggöra de barn som idag lever i samhällsvård i Sverige, och öka medvetenheten om att barn som är omhändertagna av samhället många gånger löper stor risk att fara illa.

– Med kampanjen #rotlös har SOS Barnbyar väckt vår nyfikenhet och skapat starka känslor. Ett enda ord har fått oss att haja till, tänka efter och rikta våra blickar mot några av de mest utsatta i vårt samhälle, säger Johannes Krunegård, pr-konsult på Westander och juryns ordförande, i ett pressmeddelande.

Juryn delar även ut ett hederspris för att fira 10-årsjubileet. Det går till Karin Lindvall, tidigare ansvarig för Almedalsveckan på Region Gotland.

Juryns motivering till vinnaren av Hetast i Almedalen 2016:

”SOS Barnbyar har riktat vår uppmärksamhet mot de barn som har ryckts från sina rötter, sin trygghet och i dag lever i samhällsvård i Sverige. Genom gripande gatukonst, gerillaaktioner och djärva uttryckssätt har de fått Almedalen att prata om att ingen ska behöva känna sig rotlös.”

Juryns motivering till vinnaren av Hetast i Almedalens hederpris:

”Hedersprismottagaren Karin Lindvall har under 20 års tid haft en nyckelroll för Almedalsveckans utveckling. Hon har bidragit starkt till att skapa en unik arena för konstruktiva politiska samtal mellan organisationer, myndigheter, företag och politiker.”

Jury Hetast i Almedalen 2016

Albin Falkmer, kommunikationschef, Samhall

Johanna Ragnartz, vd, Håll Sverige Rent

Johannes Krunegård, pr-konsult, Westander (juryns ordförande)

Karin Zingmark, marknadschef, Microsoft

Rolf van den Brink, journalist, Dagens Opinion

Stina Morian, opinionsrådgivare, Promemorian

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

AlmedalenWestander

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.