Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



PR

”Ring inte journalister”

Publicerad: 30 Juni 2015, 13:02
Uppdaterad: 6 December 2015, 11:56

Journalister vill inte bli kontaktade av pr-konsulter via telefon.


Ämnen i artikeln:

AlmedalenCision

Informationsföretaget Cision uppmärksammar i en årlig rapport hur kommunikatörers och journalisters samspel fungerar. Idag presenterades den i Almedalen.

Omkring hälften av journalisterna i undersökningen säger att kontakter med pr-konsulter och kommunikatörer har blivit vanligare jämfört med för fem år sedan. Samtidigt uppger 85 procent av kommunikatörerna att de kommer att arbeta lika mycket eller mer med journalistkontakter i år jämfört med förra året.

Ett av de vanliga sätten för kommunikatörer och pr-konsulter att kontakta journalister är helt enkelt att ta upp telefonen och ringa.

Men det bör de inte göra, enligt Cision.

Rapporten visar att 60 procent av journalisterna INTE vill bli kontaktade via mobilen. 51 procent vill inte få saker för att testa skickade till sig, 45 procent vill inte bli kontaktade via Facebook och 38 procent vill inte bli kontaktade via Twitter.

Nästan en tredjedel av journalisterna håller med om påståendet att kommunikatörer ”tjatar fast jag inte är intresserad.”

Däremot vill hela 91 procent få pressmeddelanden skickade till sig och 89 procent uppskattar pressträffar. 81 procent vill bli inbjudna till seminarier och 70 procent vill bli kontaktade via e-post.

Men ett problem är att pressmeddelanden ofta inte skickas till rätt journalister. 68 procent av journalisterna instämmer i påståendet att kommunikatörer ”hör av sig om nyheter som inte ingår i mitt bevakningsområde” och 56 procent instämmer i påståendet ”skickar material som inte har nyhetsvärde”.

– Ett vanligt fel som kommunikatörer gör är att de skickar pressmeddelanden för brett. Det är faktiskt fascinerande hur fel man kan skicka, sade Cisions kommersiella chef Alexander Mason vid presentationen av rapporten tidigare idag.

Men samtidigt är journalister misstänksamma mot pr-konsulter. Över hälften av studiens deltagare instämmer i påståendet att kommunikatörer ”tror att journalisten ska vara en ’förklädd annonsplats’”.

– I och med att native advertising blir allt vanligare blir gränserna också mer diffusa. Det kan vara svårt att veta när det handlar om annonsutrymme och när det gäller redaktionellt utrymme, sade Alexander Mason.

Undersökningen gjordes under 5 veckors tid mellan mars och april 2015 och är baserad på svar från 627 journalister och 350 kommunikatörer.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

AlmedalenCision

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev