Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



PR

Reklamstjärnan tar tjänstledigt – ska hjälpa (S) att vinna valet

Publicerad: 6 Mars 2014, 11:35
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:45

David Orlic, creative director och medgrundare till Volontaire, ska jobba heltid med Socialdemokraterna i Stockholms kommunikation inför höstens val.


Ämnen i artikeln:

VolontaireSocialdemokraterna

David Orlic ingår sedan tidigare i nätverket (S)medjan, där ett 50-tal professionella kommunikatörer ideellt hjälper till med Socialdemokraternas kommunikation.

Nu rekryteras David Orlic till Socialdemokraterna i Stockholmsregionens kommunikationsavdelning, där han ska ingå i det team som ska hjälpa partiet att vinna valet.

Till Dagens Media säger David Orlic att stockholmarna står inför ett vägval.

– För första gången på länge har vi möjlighet att få den framtidsinriktade politik som regionen förtjänar. Det uppdraget är för viktigt att tacka nej till, säger David Orlic till Dagens Media.

Inför valet har Socialdemokraterna, med kommunikationschefen Lisa Hedin, valt bort ett traditionellt reklambyråsamarbete. Istället kommer partiet i Stockholmsregionen att bygga sin kommunikation på en grupp av 12 nyckelpersoner med David Orlic som konceptuellt ansvarig.

– Det betyder jättemycket att vi kan ha den här kompetensen under en längre period. Nu får han möjligheten att sätta sig in i frågor på ett helt annat sätt än vad man ofta har möjlighet till när man jobbar på en byrå. Det är den stora skillnaden och det kommer göra oss mycket mer snabbfotade, säger kommunikationschefen Lisa Hedin till Dagens Media.

Vilka egenskaper har han som gör att han är en viktig nyckelspelare i ert team?

– Dels hans erfarenheter men sedan ska man inte sticka under stol med att det är viktigt att man trivs ihop. Han har en stor kreativitet som kompletterar vårt team.

Förutom David Orlic och Lisa Hedin består gruppen också av bland andra Cecilia Tengmark, tidigare konsult på Prime, och Jimmy Larsson, art director och byråchef på Social Solutions.

Under tiden som David Orlic jobbar för Socialdemokraterna kommer han att vara tjänstledig från den prisbelönta kommunikationsbyrån Volontaire, som han var med och grundade.

– Mitt engagemang för den Socialdemokratiska folkrörelsen är helt fristående från mitt jobb på Volontaire. Att jag tar tjänstledigt ett halvår är ett bevis på det, säger David Orlic till Dagens Media och fortsätter:

– Att få kombinera min kunskap inom reklam och pr med politisk kommunikation är väldigt givande. Och framför allt är det ett spännande lag som Lisa Hedin har samlat på en och samma plats.

Att jobba som Socialdemokraterna gör nu har flera fördelar gentemot ett traditionellt byråsamarbete, menar David Orlic.

– Jag tror att de flesta kommunikationskonsulter ibland känner en frustration över att arbetsprocessen inte går så fort fram som man önskar. Det problemet slipper vi i den här konstellationen, säger han och fortsätter:

– Vi kan arbeta i ett helt annat tempo än många andra partiorganisationer. Valet är för viktigt och tiden är för knapp för att jobba traditionellt. Jag ser fram emot att sätta igång.

David Orlic säger också att politisk kommunikation är ett område som är i väldigt snabb förändring.

– Vi är en del av den förändringen.

(S)medjan kommer också att vara en fortsatt viktig del av Socialdemokraternas kampanjarbete.

– (S)medjan växer fort. Under det här året ska vi bli 100 personer. Det ideella engagemanget är nyckeln – ingen organisation skulle ha råd att arvodera så många professionella kommunikatörer.

David Orlic poängterar också att nätverket inte bara är till för medlemmar i Socialdemokraterna.

– Man måste inte vara medlem i partiet för att sympatisera med det. Jag tror att många känner att det är dags för nya politiska prioriteringar och läge att börja investera i framtiden. Därför vill de också vara med och påverka för ett maktskifte. Sedan tror jag att själva organisationsformen i sig är väldigt lockande för profesionella kommunikatörer, säger han och fortsätter:

– Det är väldigt givande att få samarbeta med duktiga kommunikatörer från många olika byråer och marknadsavdelningar, utmana varandra och lära sig nya saker.

Vad sa resten av Volontaire när du berättade att du vill vara tjänstledig?

– Mitt engagemang inom Socialdemokraterna är som sagt känt sedan tidigare och vi tog ett gemensamt beslut om att det är bäst för alla parter att jag tar tjänstledigt. Det är viktigt att fortsätta hålla uppdragen åtskilda, på samma sätt som tidigare. Genom att få fokusera på valrörelsen, utvecklas jag också i min yrkesroll.

David Orlic är även kategoriordförande i Guldägget och har bland annat vunnit tre guldägg och tre 100-wattare.

Dante Thomsen


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev