Få hela storyn
Starta din prenumeration
PR
Publicerad: 22 juni 2015, 07:24
Uppdaterad: 6 december 2015, 11:57
Bara en svensk pr-byrå är nominerad i Cannes Lions pr-tävling.
Ämnen i artikeln:
Cannes LionsBranschglidningen, att byråer från olika discipliner tassar in på varandras områden, har varit ett återkommande tema i Dagens Media.
Att reklambyråer presterar väl i pr-sammanhang är ett av de mer tydliga tecknen på denna trend – något som bekräftas när nomineringarna i Cannes Lions pr-kategori presenterades under måndagsmorgonen.
Bland sex nominerade svenska byråer har är det enbart Prime som har sina rötter inom traditionell pr. Resten är reklam- och digitalbyråer.
Förhandsfavoriten ”805 million names”, kampanjen där Zlatan Ibrahimovic blottade en rad tillfälliga namntatueringar på sin överkropp för att sätta fokus på svält, nomineras tvåfaldigt. Bakom kampanjen står Sveriges största reklambyrå Forsman & Bodenfors.
Även DDB Stockholms lanseringskampanj för Samsung Galaxy S6 renderar två nomineringar.
Garbergs mycket uppmärksammade kampanj ”A hair raising message”, en spoof på Åkestam Holsts ”Blowing in the wind” som förra året vann två silverlejon och ett bronslejon, får en nominering.
I fjol vann Forsman & Bodenfors guld i pr-kategorin med ”Live test series” för Volvo Trucks. Prime nomineras för "World wide vac” som byrån gjort tillsammans med mångåriga kunden Electrolux.
Totalt finns 200 nomineringar i kategorin, varav åtta kommer från svenska byråer.
LÄS ÄVEN:
Här är samtliga svenska nomineringar i Cannes Lions pr-kategori 2015.
Charity & Non profit
River Stockholm, ”Guilt trip Sunday”, SOS Barnbyar
Garbergs, ”A hair raising message”, Barncancernfonden
Åkestam Holst, ”Singing sailor”, Svenska freds- och skiljedomsföreningen
Forsman & Bodenfors, ”805 million names”, UN world food programme.
Celebrity endosrsment
Forsman & Bodenfors, ”805 million names”, UN world food programme.
Launch/relaunch
DDB Stockholm, ”Is this the next”, Samsung.
Use of digital platform
Prime, ”World wide vac”, Electrolux.
DDB Stockholm, ”Is this the next”, Samsung.
Erik Wisterberg
Ämnen i artikeln:
Cannes Lions