Reinfeldt har starkast varumärke

Statsminister Fredrik Reinfeldt har starkast varumärke av partiledarna. Men svenskarna är missnöjda med de flesta partiers ledare.

Enbart Fredrik Reinfeldt, Annie Lööf och Gustav Fridolin får positiva omdömen i undersökningen som genomförts av Yougov och Metro.

Undersökningsföretaget har tittat på fem parametrar – buzz, intryck, nöjdhet, rekommendera och rykte – för att sedan sammanställa dem i ett brand index.

Fredrik Reinfeldt får ett sammanlagt index på 22, medan Socialdemokraternas Håkan Juholt hamnar på -8.

– Förbluffande många skulle skämmas över att jobba med Socialdemokraternas nya ledare Håkan Juholt. Han har i vår ”vanliga” Väljaropinionen starkt förtroende, men trots det verkar folk inte gilla honom. Folket verkar tro att han vore en bra statsminister, men skulle inte vilja jobba för honom, säger Stina Morian, analyschef på Yougov, i ett pressmeddelande. 

De flesta partiledare får dock negativa omdömen, förutom Centerns Annie Lööf och Miljöpartiets Gustav Fridolin som får ett index på 3 respektive 8.

– Det som är tydligt i mätningen är att de unga nya partiledarna/språkröret är de som folk gillar, rekommenderar, snackar om och skulle vara stolta att jobba med.

Allra sämst betyg får Sverigedemokraternas Jimmie Åkesson som hamnar på -47.

Undersökningen är genomförd i Yougovs onlinepanel under perioden 31 augusti–5 september. 1017 personer deltog i undersökningen. Respondenterna kan svara positivt eller negativt om en person och sen räknas positiva omdömen minus negativa omdömen ut. Ett neutralt omdöme är lika med noll.

Madeleine Nilsson

Redaktör

Publicerad 2011-09-19 07.57Uppdaterad 2015-12-06 14.58

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: