Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag25.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Regionala reklaminvesteringar minskar

Publicerad: 8 April 2014, 13:07
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:42

IRM:s rapport "Regionala reklammarknader 2013" visar att investeringarna minskade med 7,7 procent jämfört med 2012.


Ämnen i artikeln:

IRM

Samtliga regioner i Institutet för reklam- och mediestatistiks rapport uppvisar en minskad omsättning.

Den totala regionala annonsomsättningen uppgår till 13 miljarder kronor under 2013, ett tapp på 7,7 procent för de regionala marknaderna och 2,1 procent för den totala reklammarknaden jämfört med 2012.

– 2013 blev ett svagt år för den regionala reklamen. Dagspressen fortsätter att backa på den regionala marknaden men behåller sin dominerande ställning: 42 procent av alla regionala annonsinvesteringar går till dagspressen, säger Madeleine Thor, vd för IRM, i ett pressmeddelande.

Inom lokal-tv noteras emellertid en ökning av de regionala annonsinvesteringarna. Ökningen 2013 uppgår till 6 procent jämfört med föregående år, vilket innebär att lokal-tv omsätter närmare 900 miljoner kronor.

De övriga medierna som undersöks i rapporten – dagspress, gratistidningar, direktreklam, radio och internet – minskar sina reklaminvesteringar.

– Anmärkningsvärt är att internet inte lyckas hålla ställningarna under 2013, säger Madeleine Thor.

Pär Ullrich

Ämnen i artikeln:

IRM

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.