Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



PR

Regeringens pr-nota: 119 miljoner kronor

Publicerad: 21 Juni 2011, 06:49
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:07

Regeringen lade betydande summor på inköp pr-tjänster under åren 2007-2010. Ett av uppdragen – som gick till Kreab – var att undersöka hur regeringens politik lättast kunde förklaras för svenskarna.


Ämnen i artikeln:

FolkpartietKreab Gavin AndersonModeraterna

Det är Dagens Nyheter som har granskat regeringskansliets inköp av kommunikations- och pr-tjänster under åren 2007-2010.

Totalt sett ligger inköpen på 119 miljoner kronor och stora summor har gått till pr-konsulter som bland annat hjälpt regeringen att kommunicera sin politik.

Ett exempel är ett uppdrag som pr-byrån Kreab & Gavin Anderson fick under våren och sommaren 2009.

Kreab fick då i uppgift att "undersöka möjligheterna och förutsättningarna för hur departementet skulle kunna skapa ett praktiskt användbart underlag för bedömningar avseende kommunikationen av regeringens politik bland relevanta målgrupper i Sverige".

Detta innebär i princip att Kreab fick betalt för att förklara för regeringen hur de bäst skulle presentera sin politik för svenskarna. Ett arbete som Kreab fick 553 125 kronor för att utföra.

Den som skrivit under avtalet för Kreabs del är enligt DN Anders Frostell, tidigare varit topptjänsteman i Folkpartiet.

Sven-Erik Österberg, Socialdemokraternas gruppledare i konstitutionsutskottet säger till DN att det kan bli aktuellt att granska hur regeringskansliet använder kommunikationskonsulter.

– Här verkar det som om man är inne på den partipolitiska delen, hur man ska försvara sin politik. Det ligger i gränslandet för vad som är själva fögderiet. Det kan vara intressant att titta närmare på var gränserna går. Det kan finnas skäl att se om det behövs ett förtydligat regelverk, säger han till DN.

Kreab utförde också ett annat uppdrag åt regeringen under samma tid. Då fick Kreab 287 500 kronor inklusive moms för att hjälpa till att förklara det för regeringen livsviktiga finanspolitiska ramverket för svenskarna.

Gunnar Wetterberg, samhällspolitisk chef på Saco och en Sveriges främsta experter på offentlig förvaltning säger till DN att han är tveksam till Regeringens agerande.

– Man kan fråga sig hur pass väl använda pengar det är. Kostnaden motsvarar ett par kvalificerade departementssekreterarmånader. Då är frågan om man inte hade fått ut mer genom att ta det i stället, säger han.

– Många tror att kommunikationskonsulter gör texter vassare och intressantare, men risken är att man tappar nyanserna.

Även Sven-Erik Österberg är kritisk till Regeringens förehavande.

– Finansdepartementet har ungefär 400 anställda, då borde man kunna förklara sitt eget ramverk. Sådana här saker som ligger så pass nära det politiska området, det som är kärnan i det som finansdepartementet ska göra, ska man klara inom departementet. Och inte använda externa utförare på det här sättet. För mig är det lite främmande.

Dante Thomsen


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev