Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag19.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Regeringen investerar i Visit Sweden

Publicerad: 10 April 2015, 05:23
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:06

För att få fler turister att komma till Sverige och för att få fler att stanna längre, investerar nu regeringen 70 miljoner kronor i marknadsföring.


Regeringen gör en ny satsning för att marknadsföra Sverige utomlands och därigenom öka den utländska turismen.

Igår meddelande näringsminister Mikael Damberg (S) att sammanlagt 70 miljoner kronor ska delas ut till kommunikationsföretaget Visit Sweden under de kommande tre åren. Under 2015 ska 30 miljoner kronor delas ut och därefter ska 20 miljoner kronor delas ut per år fram till 2017.

– Det är ett glädjande besked från regeringen och ett viktigt kvitto för det arbete som besöknäringen och Visit Sweden gör tillsammans. Vi kommer omgående att starta affärssamarbeten och projekt som fått stå på kö sedan en tid tillbaka, säger Thomas Brühl, vd på Visit Sweden, i ett pressmeddelande.

Visit Sweden marknadsför Sverige utomlands på statens och svensk besöksnärings uppdrag. I pressmeddelandet skriver företaget att det ser en stor potential för fler besökare till Sverige. Både när det gäller att få fler besökare hit och när det gäller att förlänga vistelsen hos de som kommer.

– Genom att investera extra medel i internationell marknadsföring för att öka de utländska turisterna till Sverige visar regeringen att man tror på svensk besöksnäring som en motor för framtida svensk välfärd, säger Thomas Brühl.

Andreas Gabrielsson

andreas.gabrielsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.