Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



PR

Reformklubbens tuffa mål – ska växa med 30 procent

Publicerad: 3 September 2015, 07:51
Uppdaterad: 15 December 2015, 09:39

Reformklubben ska växa med nya byråchefen Mårten Lundberg.


Ämnen i artikeln:

ReformklubbenReform Act

Dagens Media kunde under Almedalsveckan avslöja att pr-räven Mårten Lundberg, med ett förflutet som vd för Grayling, sagt upp från jobbet som byråchef på Hero Kommunikation.

Han hade då ”inlett diskussioner” med en annan byrå, men ville inte berätta vilken byrå det rörde sig om.

Nu står det klart att Mårten Lundberg går till pr-byrån Reformklubben.

Sedan starten 2011, då Gullers Grupp-avhopparna Fredrik Runsjö, Birgitta Klingberg Pagot, Ida Strutt och Fredrik Larsson, drog i gång byrån har Reformklubben växt snabbt.

Tillsammans med reklambyrådelen Reform Act, startad 2013, har byrån 34 anställda.

Målet för det kommande året är ambitiöst. Koncernen siktar på en tillväxt på 30 procent.

För att lyckas ska Reformklubben bland annat öka andelen kunder från näringslivet och riktar då in sig på företag som på olika sätt är beroende av offentliga beslut.

En nyckelspelare blir Mårten Lundberg, som axlar den nyinträttade tjänsten som byråchef för Reformklubben.

– För att kunna ta nästa kliv behövs en byråchef som kan fokusera på det interna ledarskapet och skapa strukturer så att vi kan växa snabbt, säger Mårten Lundberg till Dagens Media.

Varåt sneglar du när ni ska värva folk?

– På Reformklubben finns många med stora närverk inom skärningspunkten mellan näringsliv, samhälle och politik. Vi vill locka till oss folk som är samhällsintresserade utan politisk hemvist. Vi tittar på att rekrytera fler för att växa ytterligare.

Dagens Media har i flera artiklar belyst branschglidningen, där många traditionella pr-byråer via förvärv eller rekryteringar bygger upp reklambyråverksamheter.

Mårten Lundberg säger att han själv lockades till Reformklubben just av möjligheterna som samspelet mellan Reformklubben och Reform Act ger.

– Kombinationen mellan dessa och hur man kan leverera reklam och pr i ett är spännande och precis vad kunderna efterfrågar. Att ha det under ett och samma ger helt andra möjligheter att massera fram analys, strategi och lösningar, säger han.

Reformklubben presenterar även två nya värvningar till byrån:

• Cecilia Ungerstedt norpas från rollen som gruppchef för hälsoteamet på pr-byrån Cohn & Wolfe. Hon blir affärsområdesansvarig för hälsoaffären på Reformklubben.

• Anna-Carin Windahl, som närmast kommer från egen verksamhet, värvas för att utveckla energi- och hållbarhetsaffären på Reformklubben.

LÄS ÄVEN:

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

ReformklubbenReform Act

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev