Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



PR

Reformklubben ökar intäkten

Publicerad: 15 April 2015, 07:41
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:06

Byråintäkten upp 38 procent men resultatet krymper.


Ämnen i artikeln:

Reformklubben

Pr-byrån Reformklubben, med inriktning på samhällsfrågor, startades 2011 av Fredrik Runsiö, Birgitta Pagot, Fredrik Larsson och Ida Strutt.

Sedan dess har även Peter Erikson tillkommit som delägare och styrelseordförande, och bolaget startade 2012 kampanjbyrån Reform Act, tillsammans med Jacob Åström och Jakob Ohlsson.

Under det gångna året har Reformklubben startat ytterligare två bolag: Reform Studios och Reform Think.

Det tredje verksamhetsåret, som avslutades 30 september 2014, uppgår den samlade byråintäkten för hela gruppen till 26,8 miljoner kronor.

Det är en ökning med 38 procent, eller 7,4 miljoner kronor, jämfört med förra året.

Gruppen har i dag 24 anställda konsulter, vilket innebär att byråintäkten per konsult är 1,4 miljoner kronor.

Årets rörelseresultat försämrades dock till 1,3 miljoner kronor, vilket ger en rörelsemarginal på 5 procent.

– Vi är nöjda med tillväxten och stolta över att kunna växa i en bransch som enligt Precis verkar stå och stampa, men vi är inte nöjda med resultatet, säger Fredrik Runsiö, vd på Reformklubben, till Dagens Media.

– Det kostar på att växa snabbt.

Enligt Fredrik Runsiö hade starten av kampanjbyrån Reform Act en stor betydelse för tillväxten.

– Strategidelen i Reformklubben och kampanjdelen i Reform Act ger draghjälp till varandra. Dessutom innebar supervalåret att intresset för engagemangsdrivande kampanjer har varit stort, säger han.

Han räknar med att byrågruppen fortsätter att växa snabbt, årets byråintäkt väntas uppgå till nästan 40 miljoner kronor.

– Vi ser ordentlig tillväxt för Reform Act och vårt erbjudande inom digitala plattformar. Samtidigt räknar vi med att efterfrågan på strategiska tjänster är ännu större nu efter valet. Nu ska politiken genomföras och i med en otydlig riksdagsmajoritet måste många jobba hårt för att få fram sina frågor, säger Fredrik Runsiö.

Hur ska ni förbättra resultatet?

– Vi jobbar på det. Under året har vi byggt upp ett strukturkapital och hoppas kunna jobba lite smartare och med bättre processer, och kanske även kunna ta lite bättre betalt för våra tjänster.

 

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Reformklubben

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.