PR
Rättviseförmedlingen om Spinn-hajpen: "Bekräftar hur bra vi är på kommunikation"
Publicerad: 24 oktober 2014, 04:26
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:24
Förutom Cancerfonden och Ecpat Sverige är Rättviseförmedlingen den enda ideella organisationen med vinstchanser i Spinn. Ordförande Seher Yilmaz är mycket stolt.
DT
Dante Thomsen
Rättviseförmedlingen är nominerade i kategorin Årets varumärkesbyggare för kampanjen Mångfaldsföreningen.
Organisationen går upp mot Blocket, Carlsberg, Svensk Fågel, Comfort och KTH. Mångfaldsföreningen är samtidigt den enda kampanjen som inte tagits fram av en byrå.
– Som liten ideell organisation med små resurser känns det givetvis kul att få vara med och tävla mot stora byråer. Dessutom känns det extra kul när vi är en av två aktörer som tävlar i eget namn, den andra är Socialdemokraterna som ju har rätt mycket större budget än vad vi har. Så vi är stolta över nomineringen och tycker att det bekräftar hur bra vi är på kommunikation, säger Rättviseförmedlingens ordförande Seher Yilmaz till Dagens Media.
Hur arbetar ni med ert varumärke?
– Tittar man på kommunikationsbranschen i stort ser man tydligt att allt fler arbetar med pr som bygger på värde och samhällsförändring, man har förstått att det är varumärkesbyggande att ta ställning och arbeta för att utveckla samhället i en positiv riktning. Rättviseförmedlingen har gjort rätt sedan starten, vi har ju allt det där inbyggt i grunden, säger hon och fortsätter:
– Vi arbetar utifrån tydliga samhällsproblem, jämställdhet och mångfald. Och vi har ett konkret sätt att ta oss an utmaningarna. Att utgå från omvärlden och hitta konkreta lösningar tillsammans med vårt nätverk i sociala medier bestående av 70 000 följare är hur vi arbetar med vårt varumärke.
Syftet med Mångfaldsföreningen är att bryta vithetsnormen i samhället.
– Vi har identifierat mångfald som nästa stora utmaning att lösa. Vi gör skillnad på riktigt när vi varje dag hittar den kompetens som arrangörer, organisationer, media och andra aktörer har svårt att hitta på egen hand.
Vad skulle en vinst i Spinn betyda för er?
– Det är ju alltid kul att vinna priser. En vinst i Spinn skulle vara ett kvitto på att våra rättviseförmedlares arbete gör skillnad och bidrar till förändring, inte bara i samhället utan också inom kommunikationsbranschen.
LÄS OCKSÅ: