Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



PR

Ratade utseendet – vinner Spinnguld

Publicerad: 20 November 2014, 19:03
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:21

Utseendeaspekten togs helt bort när Göteborg skulle välja Lucia. Nu vinner kampanjen guld.


Ämnen i artikeln:

Spinn 2014

Stendahls och Perspective Communication plockar guldet i "Årets massmediekampanj" på Spinn. Detta för kampanjen ”Det är rösten som räknas – Göteborgs Lucia 2013” för insideout AB, Göteborgs Lucia 2013.

Som med allt gammalt behövde den årliga traditionen Göteborgs Lucia uppdateras. För att ta avstånd från skönhetsideal gjordes en radikal förändring – utseendeaspekten togs helt bort.

Istället för porträttbilder fick luciakandidaterna sjunga in röstprover via en app. Bidragen laddades upp på en kampanjsite och en expertjury valde sedan ut sju finalister.

"Projektet fick rikstäckande spridning och blev under två dagar den mest omtalade och delade nyheten i Sverige", enligt byråerna.

Silvret går till Rippler Communications med ”Månhuset” för Falu Rödfärg.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Spinn 2014

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev