Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Raseri mot Ikeas kvinnocensur

Publicerad: 1 Oktober 2012, 07:29
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:09

Genom att retuschera bort kvinnorna ur Saudiarabiens Ikeakatalog, har möbeljätten hamnat i en varumärkesknipa i Sverige. "Affärerna har gått före varumärket", säger pr-konsulten Paul Ronge.


Ämnen i artikeln:

Ikea

Metros nyhet att Ikea har retuscherat bort alla kvinnor från sin katalog i Saudiarabien, har fått stor spridning i svenska medier på måndagsmorgonen.

Handelsminister Ewa Björling kallar tilltaget för "ett bedrövligt exempel", och på Twitter är svenskarnas raseri stort mot möbeljätten.

Enligt pr-konsulten Paul Ronge har Ikeas önskan att göra affärer i Saudiarabien, genom att anpassa sig till den saudiarabiska synen på kvinnor, försatt bolaget i en situation där man riskerar att förlora affärer i Europa.

Hur mycket får det kosta att solka sitt eget varumärke, frågar han sig.

– Ikea kommer inte undan. Att man nu valt att rensa bort vanlig vettig jämställdhet från sitt varumärke för att kunna tjäna pengar i Saudiarabien, det kan inte en pr-konsult ändra på. Det går inte att förklara på något annat sätt än att man gjort det för att tjäna pengar, och det måste man vara medveten om innan man genomför en sådan strategi.

– Mitt råd som pr-konsult hade varit att låta bli. Om detta blir tillräckligt stort kommer det påverka affärerna i Europa.

Svenska Ikea säger sig inte ha haft något att göra med med beslutet att rensa bort kvinnorna från katalogen, utan hänvisar till att Saudiarabien har en annan franchisetagare. Presschefen Sara Carlsson säger till DN:

– Vi ska aldrig acceptera någon form av diskriminering. Självklart stödjer Ikea-koncernen de mänskliga rättigheterna för alla människor. Det ligger i Ikea-konceptet och är grundläggande i vår uppförandekod.

Paul Ronge:

– Det är ett typiskt försvar, att säga att vi i Sverige är renhåriga och har program för jämställdhet, men att man är del i en internationell koncern som inte kan kontrolleras. Det håller inte för Ikea, som är ett svenskt varumärke som säljer svenska köttbullar och sill i Frankrike.

Nu när skadan är skedd, hur bör Ikea i Sverige agera?

– Just nu går allting väldigt snabbt och jag tror att det är en fruktansvärd situation för Ikeas pr-konsulter. Jag kan tänka mig att man laborerar med tanken på att dra tillbaka katalogen, men skadan är redan skedd. Det blir uppenbart att det sker enbart för att de avslöjats med fingrarna i syltburken. Just nu har Ikea få utgångar ur den här knipan.

Ikeas pr-byrå är Grayling.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Ikea

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.