Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Puma Swede rasande på Expressen

Publicerad: 12 Oktober 2012, 14:49
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:07

Expressen ägnar sig åt fult spel. Det säger porrstjärnan Puma Swede i en intervju om sociala medier, sitt eget varumärke och om pr-succén för självbiografin "Mitt liv som porrstjärna".


Sedan den självbiografiska boken "Mitt liv som porrstjärna" släpptes för drygt två veckor sedan har Johanna Jussinniemi, eller Puma Swede som hon kallar sig i porrvärlden, haft ett hektiskt schema.

När dagensmedia.se träffar henne har hon bland annat intervjuats av Aftonbladet, TV4 och Sveriges Radio. Själv säger hon sig mest vara överraskad över all uppståndelse.

– Först var jag lite orolig över att ingen skulle vilja prata med mig. Jag har ju märkt hur det är att förknippas med mig i verkliga livet och privat. Därför tänkte jag att det kanske inte finns några medier som vill intervjua mig med tanke på annonsörer, läsarkommentarer och så där, säger hon till dagensmedia.se.

Sin enda dåliga erfarenhet från svenska medier har Johanna Jussinniemi från Expressen, som hon anklagar för att spela fult.

– Aftonbladet hade fått ensamrätt på den första intervjun, men jag lovade Expressen en intervju så fort jag landade på Arlanda. Trots det fick de tag i det sista kapitlet i boken och slängde ut det i tidningen.

Johanna Jussinniemi säger att hon inte jobbat med media men att hon "vet hur det funkar". Trots det är hon märkbart irriterad på Expressen.

– Först beter de sig så här och sen tror de att jag ska komma så fort de ringer. Då prioriterar jag hellre andra som agerar på ett snyggt sätt. Det måste bli någon konsekvens för att man inte spelar enligt spelets regler tycker jag.

Vad har du fått för reaktioner på boken?

– Jag har fått många positiva från kvinnor och det är väldigt roligt. Många säger att jag slår hål på myten om att alla kvinnor som jobbar med porr bara är trasiga och så där. De är glada för att jag slår ett slag för tjejerna.

Sitt kändisskap vill hon använda för att hjälpa unga tjejer.

– Det är många unga tjejer som skriver till mig och ställer frågor. Nu när jag får så här mycket medieutrymme hoppas jag att jag kan hjälpa de här tjejerna.

Hur viktigt är det med marknadsföring i din bransch?

– Det är jätteviktigt. Särskilt när det gäller sociala medier. Jag marknadsför och pimpar ut mig själv mycket på nätet. Med Twitter får jag en direktkontakt med mina fans och det är en förutsättning.

Du har över 130 000 följare på Twitter, vilket bara är 30 000 mindre än Carl Bildt. Är det för att du skriver så mycket om sex?

– Ja, jag hade inte haft så många om jag inte gjorde porr, men jag skriver ju inte bara om sex. Jag träffade förresten Mark Levengood och han har 90 000 följare, så det är lite häftigt.

Vad står varumärket Puma Swede för?

– Det står för att sex är något som ska vara kul och utan tvång. Något positivt och att kvinnor faktiskt kan älska sex lika mycket som män. Om jag väljer att ligga med 50 män på en helg står jag för det och då är det väldigt svårt att kritisera.

Vad hade du sålt om du inte sålde dig själv?

– Datatillbehör. Jag jobbade som säljare av det förut men det är betydligt roligare att pimpa ut sig själv än att jobba åt någon annan.

Vad tror du att Sveriges mediechefer skulle kunna lära sig av att jobba ett år i porrindustrin?

– Förspel kanske. Oralsex är något som killar generellt sett är dåliga på. Ibland känns det nästan som att de ska äta upp köttstycket.

Du har lyckats bra med att sälja in din bok, vad har du för tips till Sveriges marknadschefer?

– Det beror så klart på vilken målgrupp du vänder dig till. Men fokusera på det positiva, våga bryta mönster och testa något nytt. Och glöm inte sociala medier.

Vad är den konstigaste frågan du fått av en journalist?

– Om jag är alkoholist. Visst jag festar och blir utslängd. När jag festar är det 110 procent och det är det med allt jag gör. Men det kändes fördomsfullt och då blev jag lite sur även om jag förstår att journalister måste ställa den frågan. Annars har det mest varit samma frågor. Du ställer annorlunda frågor.

UPPDATERING:

Så här äger Expressens chefredaktör Thomas Mattsson om kritiken från Johanna Jussinniemi:

– Jag har aldrig hört talas om det här från "Puma Swede", som hon kallar sig. Men självklart är det så att Expressen publicerar nyheter, exempelvis ur en bok, även om författaren lovat Aftonbladet den första intervjun. Särskilt då, höll jag nästan på att säga.

Dante Thomsen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.