Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Proteststorm mot norska "könsägg" för barn

Publicerad: 11 September 2013, 06:34
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:35

Väna ”prinsess-ägg” med rosa förpackningar och actionladdade ”sjörövar-ägg” i blå paket. Så ska norska barn lockas att vilja handla ägg.


Ämnen i artikeln:

PR

Föräldrar både i Norge och Sverige rasar mot äggen, som anses cementera den klassiska könsstereotypen att små flickor ska vara söta prinsessor medan pojkarna ska vara tuffa krigare.

Radioprataren och konstnären Stina Wollter trodde inte sina ögon när hon såg äggen, som på nätet börjat kallas ”könsägg”.

– Herregud. Min första tanke var att detta måste vara en konstig dröm, säger hon till Dagens Media och fortsätter:

– Det är bara jävligt obehagligt. Nu är vi nere i maten, vi har kommit till ”könsmat” med ett flickägg och ett pojkägg.

Stina Wollter, som kallar sig själv en ”vanlig betongfeminist som reagerar” är inte ensam om att bli upprörd.

I går började bilder på äggen, som görs av den norska äggjätten Prior, spridas på nätet. Och på Priors ägare Norturas Facebooksida började ilskna kommmentarer strömma in.

Ellen Flø Skagen, informationschef på Nortura, säger sig vara förvånad över de starka reaktioner som bolagets prinsess- och sjörövarägg har skapat.

– Om detta är rätt eller fel är givetvis en smaksak, och vi har respekt för folks åsikter om det, säger hon.

De nya äggkartongerna är ett test, som genomförs i sju butiker i Oslo-området. Tanken är att äggkartongerna ska locka små barn att bli delaktiga i ägghandlandet. Detta genom att själva äggen ligger löst på en pall. Äggen, som är speciellt utvalda för sin ringa storlek, kan barnen sedan lägga i kartongerna alldeles själv.

Grundidén handlar om att ägg är ”en sund och en viktig del” i barn och vuxnas kosthållning.

– För att locka barn valde vi ett formspråk som vi tror kan appellera till så många som möjligt, säger Ellen Flø Skagen.

Hon hävdas bestämt att genusfrågan inte ens fanns på bordet när prinsess- och sjörövaräggen föddes.

– Det är en stor diskussion som vi inte säger så mycket om, förutom att vi valde något vi tror appellerar till barn.

Menar du att ni inte reflekterade över att ni valde de allra mest stereotypa bilderna av pojkar och flickor?

 – Nästa gång ska vi tänka oss bättre för i den frågan. Självklart förstår vi att föräldrar har åsikter och tycker att det är stereotypt. Men mycket barnkultur är steroeotyp, och vi ser inte det som vår uppgift i detta fall att ta oss an den frågan. Vi vill appellera till så många som möjligt och berätta om att ägg är bra mat, för både vuxna och barn.

Nortura har inga planer på att lansera de nya äggkartongerna nationellt i Norge.

– I så fall ska vi först värdera det grundligt.

Stina Wollter förstår inte hur det norska bolaget resonerar.

– De är otroligt naiva. Detta är en fråga som är mycket större än äggkartonger. De står för en obehaglig reproducering av könsstereotyper som blir ett fängelse för alla inblandade, säger hon.

Läs även Dagens Medias reportage om reklamarna och marknadscheferna som vill använda sin makt för att förändra stereotyper:

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

PR

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.