Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



PR

Priset för ett toppnamn på debattsidan: 100 000 kronor

Publicerad: 25 September 2013, 06:49
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:33

Kända namn kan få stora summor för att sätta sitt namn på en debattartikel – nu anklagas debattredaktörerna för bristande källkritik.


Ämnen i artikeln:

Angselius RönnPR

Tidningen Journalisten har intervjuat ett 30-tal pr-konsulter, bland annat om hur de arbetar med att skriva debattartiklar åt sina kunder. Föga förvånande kommer Journalisten fram till att detta är mycket vanligt förekommande.

Vad som däremot är mer uppseendeväckande är att flera pr-byråer uppger att den uppdragsgivare som betalar för debattartikeln inte själv skriver under den.

Pr-byrån får då i uppdrag att skaffa fram andra parter som kan skänka sin trovärdighet åt texten.

Fyra av 30 pr-konsulter i undersökningen hävdar dessutom att politiker och opinionsbildare erbjuds betalning för att sätta sitt namn på debattartiklar.

Enligt Johan Rönn, som driver pr-byrån Angselius Rönn, handlar det om stora summor.

– Jag känner till flera konkreta fall där detta har skett. En rund siffra är en hundring (100 000 kronor) för ett tungt namn, säger han till Dagens Media.

Hur vanligt är detta?

– Inte jättevanligt. Det är framförallt de stora lobbybyråerna som håller på med sådant. Vi gör det definitivt inte.

Är det inte oerhört riskabelt för respekterade personer att sälja ut sin trovärdighet på detta sätt?

– Jo, jag är själv förvånad.

Johan Rönn kan inte gå in på detaljer om de fall han känner till ”utan att bryta mot sekretessavtal”. Han efterlyser nu en större källkritik från landets stora debattredaktioner.

– Debattredaktörerna kanske inte riktigt är på det klara med hur listiga pr-filurerna är, säger han.

Ifall en debattredaktion får en artikel från en känd person i en fråga som hen vanligtvis inte brukar debattera kring bör redaktionen rakt ut fråga ifall personen har fått betalt för att skriva under.

– Men debattsidorna är påfallande ointresserade av att ta reda på vad som ligger bakom en artikel. De söker stora namn, eftersom det driver läsare till tidningen. Därför finns det ett egenintresse i att inte söka bakgrunden.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Angselius RönnPR

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.