fredag27 januari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

"Prisdumpningen skadar branschen"

Publicerad: 29 februari 2012, 08:01
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:31

Pr-konsulten Paul Ronge till attack mot prisdumpningen i offentliga upphandlingar.


MS

Martin Schori


– Jag kommer aldrig mer medverka i offentliga upphandlingar, säger han till dagensmedia.se.

När Stockholms Länsstyrelse upphandlade medietränare lämnade sju byråer och aktörer anbud. Men ingen kunde matcha Hemulen Media AB:s pris, som låg på 12 000 kronor per dag.

Därmed understegs maxbeloppet för när en myndighet behöver gå ut i upphandling.

"Anbudet från Hemulen Media AB innebär att totalt 160 personer kan genomgå en dags utbildning för en kostnad som understiger direktupphandlingsbeloppet. Samtliga medarbetare som deltar i utbildningen kommer genom upplägget att få både teoretisk och praktisk träning", skriver Länsstyrelsen i sitt beslut.

Pr-konsulten Paul Ronge var en av de som deltog i upphandlingen. Han ville ha väsentligt mycket mer än Hemulen Media för samma arbete – och riktar nu skarp kritik mot Länsstyrelsen.

– Alla respektabla byråer och aktörer tänker nog så här: Hur ska vi motivera våra priser för våra andra kunder när vi är väldigt billiga för någon länsstyrelse?

Dagens Media har flera gånger uppmärksammat prisdumpningen inom offentliga upphandlingar. Enligt kritiker, som Paul Ronge, slår det här mot hela branschens förmåga att kunna ta betalt av andra typer av uppdragsgivare.

Har inte köparna också ett ansvar i detta?

– Jo, andra stora köpare som handlar upp stora byråer gör smarta upphandlingar där de viktar kompetens och pris. Här handlar det alltid om att den som är billigast vinner.

Att han skulle vara en dålig förlorare tillbakavisar han bestämt.

– Nej, för här handlar det bara om vem som kan gå lägst. Jag har inte varit med i offentliga upphandlingar på två år, men den här kändes intelligent skriven. Min enda reaktion är att det var dumt av mig att sitta och jobba med det här en hel dag.

Björn Bergström är upphandlingschef på Länsstyrelsen.

– Det här är inget skambud som vi ser det, utan ett från vår sida förmånligt pris, säger han.

Det ringer inga varningsklockor när priset är så pass mycket lägre än de andra anbudsgivarna?

– Vi ställer alltid frågor för att se hur upplägget ser ut och vad som gör att kostnaderna ligger på en sådan fördelaktig nivå. Det här är ett litet företag så då blir intäkten högre för det företaget jämfört med andra större aktörer. Vi tycker att vi har kontrollerat detta.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev