Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Prinsens tystnad sågas

Publicerad: 16 Oktober 2013, 07:55
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:30

Prins Carl Philips beslut att vägra kommentera designskandalen är ineffektiv och kan skada kungahuset anser flera pr-konsulter.


I går skrev Dagens Media att Svenskt Tenn slopat prins Carl Philips namn på eldskärmen "Slottet brinner" efter att det kommit fram att prinsen inte designat den.

Prins Carl Philip har tidigare anklagats för plagiat. Men i går skrev tidningen Form att de produkter som bär prinsens namn i själva verket formgivits av spökdesigners.

När designern Eric Ericsons bröt tystanden och berättade att det i själva verket var han som designat "Slottet Brinner" fick diskussionen ytterligare näring.

Sedan dess har prins Carl Philip valt att lägga locket på.

Charlie Stjernberg, publicitetsspecialist på Prime säger till Dagens Media att strategin har testats av många historiskt men i princip aldrig fungerat.

– Problemet i det här fallet är att det inte var en billig grej han sades ha designat. För många som köpt gnistskyddet kan just det faktum att en kunglig person gjort den, varit ett viktigt köpincitament. Därför riskerar strategin att slå mot enskilda - ytterst är det ju faktiskt den besvikne kundens frågor som han inte vill svara på.

Charlie Stjernberg tror inte att händelsen i sig är något som får folk att vända monarkin ryggen.

– Å andra sidan har de haft en jobbig tid bakom sig och händelsen lägger sten på börda.

Kommer prinsen att tala ut?

– Det vågar jag inte spekulera i. Normala organisationer klarar inte av att hålla ut utan tvingas krypa till korset förr eller senare. Men normala kommunikationsregler gäller inte på hovet.

Niclas Ericsson, pr-konsult på Westander anser inte att prinsens strategi är särskilt effektiv.

– Det är nästan aldrig smart att avböja att kommentera. Det är klart att man kan behöva ett ögonblick att samla sig och tänka efter, men så fort man kan bör man kommentera och ta ansvar för vad man själv har gjort, säger han till Dagens Media.

– Det är tråkigt att kungahuset fortsätter med den här strategin, det är inte mer acceptabelt för att man är kunglighet. Och i det här sammanhanget när Carl Philip är ute på ett kommersiellt verksamhetsområde får han följa de spelregler som gäller.

Niclas Ericsson tror även att prinsens beslut att lägga locket på kommer att få negativa konsekvenser.

– Det förstärker den tråkiga bilden som växt fram av ett kungahus som stänger dörren framför näsan på folk. Carl Philip missar en chans att försöka vända det här till något positivt, och förbättra bilden av sig själv. Tycker han att han har gjort rätt bör han förklara varför, tycker han att han har gjort fel bör han be om ursäkt.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Helen Preutz

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.