Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag02.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Primes vd om vändningen: "Vi har byggt om företaget i grunden"

Publicerad: 7 Augusti 2015, 11:07
Uppdaterad: 6 December 2015, 11:54

Efter några år av dalande resultat stärkte Prime marginalerna under 2014. Koncernchefen Markus Gustafsson berättar varför.


Ämnen i artikeln:

Prime

Efter några år av dalande resultat vände Prime och United Minds trenden förra året och redovisade ett förbättrat resultat under räkenskapsåret 2013/2014, vilket Dagens Media tidigare rapporterat om.

Utvecklingen håller i sig, enligt Primes koncernchef Markus Gustafsson.

Från och med i år har Prime övergått från brutet räkenskapsår till att redovisa kalenderår. Byrån har därför upprättat en årsredovisning för det förkortade räkenskapsåret maj-december 2014.

Årsredovisningen visar en nettoomsättning på 94,4 miljoner kronor, en byråintäkt på 68,9 miljoner kronor och ett rörelseresultat på 9,4 miljoner kronor för Prime PR.

Sammanslaget redovisar Prime och United Minds en nettoomsättning på 124,7 miljoner kronor och en byråintäkt på 93,4 miljoner kronor för resterande del av 2014. För hela räkenskapsåret 2013 var nettoomsättningen 197,3 miljoner kronor medan byråintäkterna låg på 139,8 miljoner kronor.

Förutom det förkortade räkenskapsåret försvåras jämförelser med tidigare år av att Prime numera betalar koncernbidrag till nya ägarna Weber Shandwick som förvärvade byrån i början av 2014.

– Kontentan är att vi under de tre senaste åren, i det tysta, har byggt om vårt företag från grunden. Vi bygger vidare från en position som mest prisvinnande till att nu ha förmågan att finna nya marknaderoch tillfälliga monopol för våra uppdragsgivare och skapa bestående förändring och då ofta i form av tillväxt och effektivitet och/eller förtroende, säger Markus Gustafsson till Dagens Media.

– Våra uppdragsgivares framgång speglas vidare i vårt resultat och vår marginal.

Primes och Uniteds vinstmarginal uppgick till 13 procent under bokslutsperioden, men ligger enligt Markus Gustafsson på strax över 20 procent exklusive koncernbidrag.

Intäkterna ligger i stort sett kvar på samma nivå som tidigare, vilket enligt Markus Gustafsson är i enlighet med strategin.

Hans förväntningar för 2015 är att fortsätta på inslagen väg.

– Vi uppfyller våra målsättningar för året, inget pekar på annat just nu. Vi introducerar tretton nya medarbetare på måndagens konferens och kan även meddela nya uppdragsgivare utöver Polisen som har kommit in under sommaren.  

Ett drygt år efter affären med Weber Shandwick, vilka är de viktigaste effekterna av att ha nya ägare?

– Att de vi servar har fått en global räckvidd.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Prime

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.