Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



PR

Prime vänder – ökar resultatet

Publicerad: 16 September 2014, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:28

Nysålda Prime har vänt trenden med fallande resultat, kan Dagens Media berätta.


Ämnen i artikeln:

pr-byråerPrime PRPR

– Vi har gått från fokus på volym och tillväxt till marginal och värde, säger byråchefen Sofia Myrevik.

Misslyckade utlandssatsningar, stagnerad tillväxt och sämre lönsamhet. Men fortsatta internationella kreativa framgångar. Så kan bakgrunden till affären där Weber Shandwick köpte Prime beskrivas.

– Vi har hygglig lönsamhet och vi vinner mer priser än någonsin, men vi har inte lyckats ta nästa tillväxtsteg. Det är i det ljuset som man ska se den här affären, sade grundaren Carl Fredrik Sammeli till Dagens Media

Affären var ett faktum i början av maj. Dagens Media har fått ta del av siffrorna för Prime-gruppens ännu inte publicerade bokslut för det brutna räkenskapsåret 2013/2014, som slutade bara dagar innan uppköpet presenterades.

På grund av förändrade redovisningsrutiner är de färska siffrorna inte rakt av jämförbara med tidigare år. Pr-byrån Prime och analysföretaget United Minds redovisar numera sina siffror ihop.

Tillsammans nådde bolagen en omsättning på 197 (188) miljoner kronor. Byråintäkten skrivs till 140 (148) miljoner kronor.

De senaste åren har United Minds omsatt 32–37 miljoner kronor. Givet att det stod sig under 2013/2014 borde Prime PR:s omsättning landa på i storleksordningen 160–165 miljoner kronor, vilket skulle placera byrån som etta på listan över pr-byråerna med störst om- sättning på den svenska marknaden.

Prime och United Minds redovisar tillsammans ett resultat på 18,3 (15,6) miljoner kronor.

– Värdet av de tjänster vi säljer är högre än tidigare. Sedan har vi jobbat väldigt aktivt med att utveckla våra största kunder för att bli en långsiktig partner, säger Sofia Myrevik.

Trots att Prime nu är helägt av Weber Shandwick, som i sin tur ägs av IPG, har byrån en rad medarbetare som förväntas bidra med mycket långsiktigt engagemang för Prime och dess kunder. I stället för delägarskap och aktieutdelning belönas Primes partners med individuella modeller.

– Vi jobbar med totalkompensation, men det handlar om individuella lösningar som är olika från medarbetare till medarbetare, säger Sofia Myrevi­k.

Läs mer om Pr-Sverige i nya numret av Dagens Media, där vi kartlägger Sveriges 34 största pr-byråer. Som prenumerant kan du även läsa artikeln digitalt.

Du som väljer att prenumerera på Dagens Media får tillgång till tidningens artiklar både på papper och digitalt. Här finns info om hur du som prenumerant läser tidningen digitalt.

LÄS ÄVEN:

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

pr-byråerPrime PRPR

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev