PR
Prime utsågs till bästa konsumentbyrå
Publicerad: 30 september 2011, 09:06
Pr-byrån Prime utsågs till världens bästa konsument-byrå när globala Sabre Awards avgjordes för första gången på torsdagskvällen.
Pr-tävlingen Sabre Awards, som delas ut av The Holmes Report, är sedan tidigare uppdelad i de tre regionerna ”North America”, ”EMEA” och ”Asia-Pacific”.
På torsdagskvällen möttes de bästa kampanjerna från de regionala tävlingarna för första gången i en global kraftmätning.
Prime tog hem utmärkelsen "Outstanding consultancy" i konsumentkategorin.
Byråns dammsugarkampanj för Electrolux, ”Vac from the sea”, utsågs dessutom till bästa ”cause-related” marknadsföring.
– Att utses till världens främsta byrå inom konsument-pr är förstås otroligt glädjande och vi firar lite extra här på kontoret idag. Statyetter ser väldigt bra ut i prisskåpet, men mest stolta är vi över att tillsammans med våra kunder får vara en del av det svenska pr-under som nu är på väg att spridas över världen, säger David Augustsson, pressansvarig på Prime.
Även JKL belönades i första globala Sabre Awards, tillsammans med systerbyrån MSL. Deras kampanj om ung arbetslöshet, ” Jobbgrillen”, för Svenskt näringsliv utsågs till bästa ungdomskampanj.
Kampanjen var också en av fem finalister till Årets globala kampanj. Ett pris som vanns av Edelman och Weber Shandwick för Pepsi-kampanjen "Pepsi refresh".
Pr-byrån Edelman tog även hem den finaste utmärkelsen, Global Agency of the Year Award.
Förutom Prime och JKL/MSL var ytterligare två svenska pr-kampanjer nominerade till globala Sabre Awards.
Gyro och Järfälla tjejjours "Bordellen i Almedalen" och Dahlheim & Sjöqvist och HP för ”HP Sommarkollo”.
Här är alla vinnarna.