Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag05.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Prime styr (S) åt höger – på uppdrag av Svenskt Näringsliv

Publicerad: 17 December 2010, 09:48
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:27

Svenskt Näringsliv anlitade Prime för att påverka Socialdemokraternas politik. Det skriver tidningen Aftonbladet idag.


Ämnen i artikeln:

United mindsNiklas NordströmPrimePrime PR

Aftonbladet skriver i dag att tidningen fått tillgång till dokument som visar hur Svenskt Näringsliv i juni anlitade pr-bryrån Prime för ett projekt kallat ”Den naturliga tillväxten” Syftet ska ha varit att påverka Socialdemokraternas politik – och styra den åt höger.

Flera konkreta åtgärder nämns.

Bland dem finns Prime-ägda United Minds eftervalsundersökning, flitigt citerad i flera medier, som ”ett sätt att snabbt sätta debatten om vad som gått fel inom S och påverka den socialdemokratiska debatten”.

S-bloggaren Erik Laakso skulle enligt dokumenten ”blogga om hur S vunnit på tillväxtvänlig poltik”.

Och United Minds opinionschef Carl Melin, före detta opinionsanalytiker hos (S), skulle snabbt efter valet ”skriva en artikel om varför S förlorar på tillväxtkritisk politik”.

Allt enligt Aftonbladets uppgifter.

Varken Niklas Nordström, tidigare SSU-ordförande och numera strategisk chef för Primes Public Affairs-grupp, eller Carl Melin vill kännas vid projektet.

– Jag kommenterar inte uppdrag åt olika kunder eller ens vilka kunder vi har, säger Carl Melin till Aftonbladet.

Han hävdar dock att valdagsundersökningen inte är gjord på uppdrag av Svenskt Näringsliv utan är United Minds egen.

Niklas Nordström väljer att svara med en skriftlig kommentar:

– Det är naturligtvis beklagligt om man vill misstänka att jag har en dold agenda, men man ska ha klart för sig att mina inlägg i debatten inte handlar om annat än att ge min, och bara min, bild av hur jag tycker Socialdemokratin bör utvecklas för att kunna vinna val i framtiden, skriver han till Aftonbladet.

Enligt uppgifter till Aftonbladet betalade Svenskt Näringsliv uppskattningsvis över fyra miljoner kronor för uppdraget.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.