Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



PR

Prime storfavorit inför Spinn

Publicerad: 19 November 2015, 13:29
Uppdaterad: 6 December 2015, 20:21

Här är byråerna som har störst vinstchans på pr-tävlingen Spinn ikväll.


Ämnen i artikeln:

PrimeVolontaireSpinn

I kväll prisas gräddan av Sveriges granskare, förnyare och berättare på Stora Journalistpriset.

På andra sidan informationsbarrikaderna håller även den svenska pr-branschen gala. På Spinn prisas Sveriges bästa insatser inom pr i kväll på Nordiska museet.

Komikern Messiah Hallberg leder galan, som enligt arrangören är slutsåld. Efter att reklambyråerna vissa år har utmanat rejält tar pr-byråerna nu i år åter ett starkt grepp om tävlingen.

Prime, Volonataire och Edelman Deportivo har skrapat ihop allra flest nomineringar i årets upplaga.

Prime, den byrå som under åren vunnit allra flest Spinnguld, är storfavorit med tio nomineringar, varav två är i kategorin ”Årets bästa pr-kampanj”. Där nomineras byrån för ”Don’t Drink and Dive” för Trygg-hansa (Trygg Hansa) samt ”Hemnet Hemmet” (Hemnet).

Volontaire, som är tvåa i nomineringsligan, har bland annat chans att vinna för Guldäggskampanjen ”Vem syns” för Sveriges Kommunikationsbyråer. ”Vem syns”, som skulle skapa diskussion kring över- och underrepresentation i svensk reklam, har sammanlagt fyra nomineringar.

Brit Stakstons byrå Stakston PR har två nomineringar för kampanjen kring lanseringen av Blank Spot Projekt. Martin Schibbye, Nils Resare och Brit Stakston är även nominerade i klassen "Årets förnyare" i Stora Journalistpriset för Blank Spot Project – ett medborgarfinansierat medieprojekt för utrikesjournalistik.

Den mest nominerade kampanjen i Spinn är Trygg Hansas ”Don’t Drink and Dive”. Här kan du läsa en intervju med Trygg Hansas kommunikationschef Johan Eriksson om arbetet med kampanjen.

Nomineringstoppen i Spinn 2015

Prime: 10

Volontaire: 6

Edelman Deportivo: 5

Wenderfalck: 4 (en delas med Tomorro’)

Jung Relations: 4 (två delas med DDB Stockholm)

ANR BBDO: 3

DDB Stockholm: 3 (två delas med  Jung Relations)

Spotlight PR: 3

Springtime: 3

Källa: Precis (Sammanställt av Dagens Media. Sammanräkningen är exklusive personliga priser som "Årets Rookie" och "Cision PR Influencer Award").

Hela listan – alla nominerade

ÅRETS BÄSTA PR-KAMPANJStakston PR med Blank Spot Project för Blank Spot ProjectPrime med Don’t Drink and Dive för Trygg-hansaJung Relations/DDB Stockholm med English Grass för svenska trädgårdar för Svenska SpelPrime med HemnetHemmet för HemnetVolontaire med Libero BabyBuzz för SCAEdelman Deportivo med Press Play to Give för UNICEF Sweden & ABBA the MuseumSpotlight PR med Så blev Betsafe-bilen en världsnyhet för BetsafeVolontaire med Vem syns för Komm!

ÅRETS KONSUMENTKAMPANJStakston PR med Blank Spot Project för Blank Spot ProjectEdelman Deportivo med Blind Beauty för DoveANR BBDO med Bright Lights, Bright Minds för Umeå EnergiPrime med Don’t Drink and Dive för Trygg-HansaPrime med HemnetHemmet för HemnetSpotlight PR med Så blev Betsafe-bilen en världsnyhet för BetsafeJung Relations med The Andy Warhol Art Exchange by Absolut för The Absolut Company

ÅRETS BUSINESS TO BUSINESSJMW kommunikation med Excel-SM för Microsoft SverigeEdelman Deportivo med Mynewsdesk Now för MynewsdeskAxicom med Son Doong - a 360 adventure för DellVolontaire med Vem syns för Komm!Golin med Workfulness för Telenor Företag

ÅRETS DIGITALA KAMPANJMindmakers PR med #jagärjag för Camilla LäckbergANR BBDO med Business Like a Swede för TCOWenderfalck med Check My Lagom för TV4Volontaire med Libero BabyBuzz för SCASpringtime med Ljusare Jul för FortumIsobar med Nordics 48h för ScandicJMW kommunikation/IVEO med Screen Donor för Läkare i VärldenWenderfalck med Utmanare redo? för TV4

ÅRETS INTEGRERADE KAMPANJPrime med Don’t Drink and Dive för Trygg-HansaJung Relations/DDB Stockholm med English Grass för svenska trädgårdar för Svenska SpelJung Relations med Gräsroten Slow TV för Svenska SpelWenderfalck och Tomorro’ med Hej Snippan! för ApoteksgruppenHero Kommunikation med Mytpolisen för Vårdföretagarna

ÅRETS MASSMEDIEKAMPANJPrime med Don’t Drink and Dive för Trygg-HansaPrime med HemnetHemmet för HemnetSpringtime med Moms på ideell second hand för Ideell Second HandSpotlight PR med Så blev Betsafe-bilen en världsnyhet för Betsafe

ÅRETS EVENT MARKETINGHåkanson United/FLB Europa/BrittonBritton med BonnierHoops! för BonnierförlagenDDB Stockholm med Fråga Nordea Live för Nordea BankVolontaire med Vem syns för Komm!

ÅRETS SAMHÄLLSINFORMATIONSKAMPANJBurson-Marsteller/Mag5/More Media med #omdubaravisste för Blodcancerförbundet och JanssenANR BBDO med Business Like a Swede för TCOESTER med KNEGDEG för PTKVolontaire med Vem syns för Komm!

ÅRET ROOKIEJonas Axblom från Edelman DeportivoLamin Sonko från JungSusana Friberg från Springtime

ÅRET NON-PROFITIUM med BloggBattle för BarncancerfondenSpringtime med Moms på ideell second hand för Ideell Second HandKärnhuset med Prata med barnen för Stockholms StadsmissionEdelman Deportivo med Press Play to Give för UNICEF Sweden & Abba the Museum

ÅRETS VARUMÄRKESBYGGAREIQ med Årets varumärkesbyggare för IQPrime med Don’t Drink and Dive för Trygg-HansaPrime med HemnetHemmet för HemnetHero kommunikation med Svensk Fågels Varumärkesresa för Svensk Fågel

ÅRETS CONTENT MARKETINGPrime med Don’t Drink and Dive för Trygg-HansaEdelman Deportivo med Mynewsdesk Now för MynewsdeskIsobar med Nordics 48h för ScandicApartment5 med The Glenlivet Guardians Members' Cabin för Pernod RicardWenderfalck med Utmanare redo? för TV4Spoon med Volvo Trucks vs. Koenigsegg för Volvo Trucks

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

PrimeVolontaireSpinn

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.