Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag21.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Prime: ”Bättre agera rätt än snabbt”

Publicerad: 3 Januari 2011, 11:36
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:26

En intern arbetsgrupp ska besvara hur Prime juridiskt ”kan och ska” hantera eventuella brott mot byråns sekretessavtal. Detta efter den misstänkta läckan till Aftonbladet.


Ämnen i artikeln:

United mindsNiklas NordströmSvenskt NäringslivPrimePrime PRSocialdemokraterna

Aftonbladets avslöjande – till viss del baserat på interna Prime-dokument – visade hur Svenskt Näringsliv betalat minst 4 miljoner kronor för att påverka Socialdemokraternas politik efter valförlusten.

Internt på Prime utreds nu om och i så fall hur byrån ska agera mot den misstänkta läckan rent juridiskt.

– Inga beslut är tagna kring någon eventuell process runt eventuella brott mot våra sekretessavtal, skriver Hampus Knutsson, pressansvarig på Prime i ett mejl till dagensmedia.se.

Han bekräftar dock att en intern arbetsgrupp har fått i uppgift att utreda om en juridisk process ska inledas.

– Den första frågan som den interna arbetsgruppen har att besvara är hur man juridiskt kan och ska hantera frågorna, skriver Hampus Knutsson och fortsätter:

– Jag kan i sammanhanget också konstatera att vi inte har särskilt bråttom. Skadan är så att säga redan skedd och det är viktigare att agera rätt och med noggrannhet än att agera supersnabbt. Detaljerna i hur den interna arbetsgruppen jobbar kan jag av naturliga skäl inte gå in på.

Under mellandagarna startade Prime, som ett led i sin egen krishantering, sajten primegate.se – som samlar upp allt som skrivs i ämnet.

Enligt Hampus Knutsson har sajten haft omkring 5 000 besökare.

– Initiativet har, vad jag har sett, fått både ris och ros. Personligen tycker jag att sidan fyller en viktig funktion att räta ut en del missförstånd som har dykt upp när debattvågorna gått höga. Bland annat så har ju Niklas hela tiden varit tydlig med att hans åsikter aldrig varit till salu, eller att någon ens velat köpa dem.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.