Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag23.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Preem ratar korven – gör en "Dill"

Publicerad: 24 November 2014, 13:37
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:21

Bensinkedjan Preem vill slå hål på fördomar om maten på macken med kampanjen #meränbarakorv.


Det finns fördomar om att maten som serveras på bensinmackar inte håller hög kvalitet eller smakar bra. Det menar Preem, som vill ändra på det.

– Bensinmackarna är inne i en förändring, vi behöver utveckla våra koncept för att bli mer attraktiva. Vi satsar på vårt matsortiment, produkter med högre kvalitet, säger Patrik Talamo, digitalt ansvarig på Preem, till Dagens Media.

– Det finns en fördom sedan lång tid tillbaka att det bara är korv som serveras, att de ligger på grillen under lång tid. Det stämmer inte. Vi vill få folk att öppna ögonen och ge Preem en chans.

I samarbete med radiokanalen Mix Megapol ordnade de därför en tävling där priset var en gratis lunch från en anonym foodtruck, till en hel arbetsplats. Vad kollegerna inte visste var att maten från foodtrucken kom från Preem. Lunchen filmades och på kampanjsajten som lanserades i dag kan man se personernas reaktioner när de får veta var maten kommer ifrån.

– De var positiva. Vi har velat ha det så oredigerat som möjligt, så ickereklammässigt som möjligt. Det ska vara användarnas citat och åsikter.

Tanken är nu att fortsätta turnén. Idén har tagits fram inhouse men Forsman & Bodenfors har hjälpt till att utforma foodtruckens utseende.

Förra hösten väckte Ingos och Lidl:s pr-experiment "Dill" stor uppmärksamhet. Vad som såg ut att vara en lyxrestaurang visade sig vara en pr-kupp för att visa att billiga råvaror inte är sämre än dyra. Kampanjen har hyllats och prisats – men även kritiserats för att vara en bluff.

Här är en av filmerna från Preems experimentturné:

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.