Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag30.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Precis: "Vi är beroende av journalistiken"

Publicerad: 2 Juli 2013, 14:16
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:41

Är det för lätt för pr-konsulter att få in material på redaktionell plats? Det var en av frågorna som debatterades när tidningen Journalisten bjöd in till seminarium på temat "Etik i Medierna".


Ämnen i artikeln:

Almedalen 2013

Vid lunchtid på tisdagen bjöd Tidningen Journalisten in till paneldebatt i TCO-parken i Visby. Temat för debatten, som leddes av Helena Giertta, chefredaktör på Journalisten, var skärningspunkterna mellan PR och journalistik, lobbying och marknadsföring.

En fråga som diskuterades var om det bör införas karantän för lobbyister. Något som Dagens Media tidigare skrivit om.

– Vår före detta försvarsminister Sten Tolgfors gick ju till ett jobb som lobbyist för en firma som jobbar med direkta intressen mot Sveriges försvarsmakt. Vi gjorde en enkät där politiker fick svara på om de var för att införa karantän och av de svarande var det en majoritet som var positiva, sade Erik Wisterberg, reporter på Dagens Media, som deltog i debatten.

– Det är väl rimligt att politiker inte går direkt över till att bli rådgivare, men det handlar inte bara om pr byråer. För alla som lämnar politiken och går till en intresseorgansation borde det vara lika viktigt, sade Mats Olin, chef för Timbro Medieinstitut.

Skärningspunkterna mellan pr och journalistik var ett annat tema som togs upp av panelen, som förutom Erik Wisterberg och Mats Olin bestod av Ulrica Widsell, ordförande för Journalistförbundets yrkesetiska nämnd, och Anna-Karin Hedlund, ordförande för pr-byråernas branschorganisation Precis.

– Jag ser inte att det finns någon konkret motsättning mellan journalister och påverkansbranschen. Vi är beroende av journalistiken, det är en samverkan, vi har tydliga roller, sade Anna-Karin Hedlund.

Ulrica Widell var av en annan åsikt.

– Man suddar ut rollerna. Ni ska tänka journalistiskt men publicerar material i era egna kanaler utan att passera det journalistiska filtret. Jag ser att det finns faror med det. Om man tar Handelsbanken tv till exempel, det är inte journalistik, men det är paketerat i journalistisk form, det ska se ut som journalistik. Det finns stora trovärdighetsproblem med det, trovärdighetsproblem för er.

– Vi ser också att fler organisationer, som tycker att medierna inte gör sitt jobb, tar makten och publicerar sin version för att ta kontroll. Timbro, en av de mest välfinansierade tankesmedjorna, har startat egen medieverkamhet för att granska medierna och lägger ut en egen tolkning, sade Erik Wisterberg.

– Vi letar ju efter saker som vi tycker ska kritiseras, det är inte svårt att hitta. Medierna gör ett bra jobb, men principiella frågor, som till exempel vid upprättelse när ett inslag fälls, måste upprättelsen bli större. Journalister och medier ska se det som ett erkännande att så många försöker kopiera er modell, det är en effektiv modell. Ni kan inte tro att ni har monopol på den, sade Mats Olin.

Om det behövs etiska riktlinjer i pr-branschen var en annan sak som diskuterades, liksom om det pressetiska systemet urholkats.

– Man måste prioritera från båda håll i slimmade redaktionsmiljöer, man måste hinna tänka efter och ha källkritik, sade Ulrica Widsell.

– Man får hoppas att journalistbranschen har lärt sig något av Black, när Marabou, Forsman & Bodenfors och Tommy Nilsson lurade i stort sett alla svenska medier. Man är så rädd för att inte vara först på nätet, och det såg lite pinsamt ut efteråt, tyckte jag. Den största tillgången medierna har är sin trovärdigheten och sitt varumärke. Man måste skydda dem bättre än så, sade Erik Wisterberg.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Almedalen 2013

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.