Precis om Aftonbladets granskning: "Vi ska vara glada att myndigheter anlitar pr-experter"

2015-04-07 09:54 Andreas Gabrielsson  

Branschorganisationen Precis ordförande Anna-Karin Hedlund riktar kritik mot Aftonbladets granskning av pr-branschen.

I veckan har Aftonbladet granskat pr-branschen. Tidningen har bland annat berättat att Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) har betalat pengar för ett pressmeddelande som inte använts och att Forskningsrådet har betalat 6000 kronor i timmen för en Twitterkurs.

Anna-Karin Hedlund är ordförande i pr-branschens organisation Precis. Hon säger till Dagens Media att hon har svårt att förstå att folk blir upprörda över de pengar som myndigheter och kommuner har lagt på pr.

– På det här sättet försvårar man för myndigheter och kommuner att få in professionell kommunikationshjälp. Det är olyckligt, säger Anna-Karin Hedlund till Dagens Media och fortsätter:

– Vi ska vara glada att kommuner och myndigheter anlitar sig av experter. De har extra stora kommunikationsutmaningar och då är det inte konstigt att de måste ta in stöd. Det är märkligt att tycka att det är fel. Är det några som har en viktig uppgift inom kommunikation så är det våra kommuner.

Aftonbladet rapporterar att myndigheter lägger över fem miljoner kronor i månaden på att betala pr-byråer med allt från medieträning av tjänstemän till debattartiklar. En försvinnande liten siffra, enligt Anna-Karin Hedlund.

– De här pengarna är en droppe i havet för myndigheter och kommuner. Tittar man på hur stor del av pr-byråernas intäkter som kommer därifrån så är det en försvinnande liten del. Hade den här kompetensen och de här resurserna dessutom funnits in-house så skulle både myndigheter och kommuner säkerligen ha en kostnad som var högre.

Kan du förstå de som är kritiska till att skattepengar läggs på exempelvis pressmeddelanden som inte används?

– Jag kan inte kommentera det där. Då skulle jag behöva kommentera varje enskild affär. De har värderat att de behöver den här kunskapen och då finns det någon som ordnar det, säger Anna-Karin Hedlund och fortsätter:

– Min föreställning är att pr-byråer hjälper myndigheter att få ut information till medborgarna och det är inget konstigt. Tjänsterna kan vara av vitt skilda slag, som till exempel att bistå med stöd vid förändringar, tillhandahålla utbildning eller hjälpa till att producera medborgarinformation på hemsidor och andra kanaler.

Hur tror du det här kan påverka allmänhetens syn på pr-branschen?

– Det är klart att det inte är bra för branschen, men det vore underligt om kommunen framöver drog sig för att anlita professionell hjälp. Myndigheters informationsutmaning blir mer och mer komplex och vi som medborgare ställer högre krav på att få kännedom om saker, säger Anna-Karin Hedlund och fortsätter:

– Om man skulle dra ner på informationsresurserna skulle det också vara väldigt olyckligt ur en skattebetalarsynpunkt.

Vad gör ni själva för att förbättra ryktet efter en sådan här granskning?

– Varje byrå gör det i sin dagliga verksamhet, men man måste också rikta ljuset mot de som köper tjänsterna. Vi är anlitade för att göra ett jobb som någon har tyckt sig behöva. Vi har etiska riktlinjer för hur vi ska utföra våra jobb, men de sista besluten ligger hos kommunen.

Andreas Gabrielsson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt