Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Just nu kan du uppleva tekniska problem på dagensmedia.se. Vi jobbar för fullt med att åtgärda dessa!

PR

Pr-värde för nästan 4 miljoner – bara i Aftonbladet

Publicerad: 27 Maj 2011, 10:59
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:09

Lanseringen av Thomas Bodströms nya bok har genererat pr för 3,6 miljoner – bara i Aftonbladet. För dagensmedia.se berättar Norstedts pr-ansvarige om strategin bakom lanseringen.


Ämnen i artikeln:

Norstedts

I boken "Inifrån - Makten, myglet, politiken", utgiven av Norstedts förlag, ger Thomas Bodström en känga åt bland andra S-ledaren Håkan Juholt, statsminister Fredrik Reinfeldt och flera välkända journalister.

Det var på måndagsmorgonen som utvalda journalister fick hämta recensionsexemplar av boken i receptionen hos Norstedts – varpå valda delar av Bodströms prosa snabbt började spridas.

Omvärldsbevakningsföretaget Mediapilot har på uppdrag av dagensmedia.se försökt uppskatta pr-värdet på bokens mediala genomslag.

Enligt Mediapilot har det redan skrivits så pass mycket att det "inte är görbart att räkna på genomslaget för samtliga källor".

Mediapilot uppskattar dock pr-värdet i enbart Aftonbladet till 3 600 000 kronor. Värdet i Expressens artiklar uppskattas till något högre.

Enligt Mediapilot har boken under veckan även genererat över 250 inlägg på Twitter.

Stefan Ingvarsson, pr-ansvarig på Norstedts, säger att det var svårt att förutspå hur boken skulle tas emot i media.

– Det är omöjligt att förutse eller styra en boklansering i media. Vi hoppades att andra skulle värdera nyheterna och berättelserna i boken som lika intressanta som vi gör. Det är alltid kul att se att man gjort en korrekt bedömning och hantering, säger Stefan Ingvarsson.

Han menar att humor var en viktig del av pr-arbetet i samband med lanseringen.

– Efter att ha läst manuset så var det naturligt att lyfta fram några av de roliga oneliners som fanns i boken. En bra lansering utgår ju från boken och dess kvalitéer där humorn var viktigt i det här fallet.

Var det ett medvetet pr-grepp att recensera journalister i boken?

– Det var en av Thomas idéer som var väldigt kul där flera journalister ju har kommenterat det på ett eller annat sätt, säger Stefan Ingvarsson och fortsätter:

–  Sen är han ju inte vilken politiker som helst utan han är ju en av de mest intervjuade personerna i landet. Han ville vända på rollerna för en gångs skull men det är gjort väldigt kärvänligt. Han är väldigt kärleksfull i formuleringarna om sina antagonister.

Är ni belåtna med lanseringen?

– Vi är väldigt nöjda med alla röster som höjts och de omdömen som getts även om de pendlat och varit politiskt förutsägbara. Även om han har lämnat politiken så är inställningen till honom präglad av hur man förhåller sig till den politik som Persson-regeringen drev.

Stefan Ingvarsson befinner sig just nu på lanseringsturné tillsammans med ex-ministern och författaren Thomas Bodström.

Stephan Drenzel


Ämnen i artikeln:

Norstedts

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev