Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Pr-proffsen: "Juholt vinner på skandalen"

Publicerad: 29 Mars 2011, 08:25
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:16

Mediernas skandalskriverier om Håkan Juholts flickvän kan väcka sympati snarare än skada den nya S-ledaren. Det menar flera pr-experter. Samtidigt får hans egen hantering av affären skarp kritik.


Ämnen i artikeln:

WestanderGraylingSpringtime

Gårdagens avslöjande av DI.se att Håkan Juholts särbo Åsa Lindgren är dömd för bedrägeri mot sin förra arbetsgivare har fått stort genomslag i medierna i dag.

Men skandalen väntas inte få någon större negativ effekt för den nya S-ledaren. Snarare kan skriverierna visa sig vara positiva för Juholt.

– Det känns ganska desperat av medierna att hänga upp sig på det här, vilket kan slå tillbaka som något positivt för Håkan Juholt. Folk är trötta på journalistik som inte tar upp sakfrågor utan fokuserar på sådant som inte är relevant för politiken, säger Miriam Nordfors, pr-konsult på Springtime och före detta talskrivare åt Folkpartistiska ministern Nyamko Sabuni.

Även statsvetaren och S-märkte pr-konsulten Stig-Björn Ljunggren tror att Håkan Juholt kan vinna på avslöjandet.

– Folk tycker att det är för mycket trams i medierna, journalister är snart lika hatade som politiker. För de närmast sörjande kan detta också få en mobiliserande kraft, säger han.

Stig-Björn Ljunggren tror dock att uppgifterna kan ge negativa konsekvenser i slutspurten av valrörelsen.

– Då kommer ”first lady-effekten” in. Då står Filippa Reinfeldt mot ”bedragerskan” vilket kan leda till smutskastning inte minst bland bloggare.

Han är också kritisk till Socialdemokraternas hantering av uppgifterna, som började sippra ut i journalistkretsar redan på fredagen.

– Valberedningen säger att de inte känt till detta. Men partiet borde ha snappat upp detta när det började pratas i fredags och då kanske inte valt att skicka fram henne för intervjuer, säger Stig-Björn Ljungren och fortsätter:

– Detta är ett reslutat av den oerfarenhet som finns i kretsen kring Juholt. Med den kunskap vi nu har skulle man hållit Juholts särbo borta från kamerorna.

Även Håkan Juholts egen hantering av affären får kritik.  

Birger Östberg, FI-märkt pr-konsult på Westander:

– Att han inte informerade valberedningen om detta gör att man kan fundera på hans omdöme.

Dessutom tycker han att Håkan Juholt uttalat sig ”uppseendeväckande” om affären då han sagt att han ”förlåtit” sin särbo Åsa Lindgren.

– Han borde istället be Åsa om ursäkt. Om Juholt hade tagit upp detta med valberedningen kunde de tillsammans gått ut och berättat om det. Nu har det, på grund av Juholts agerande, blivit en mycket större och mer negativ affär för Åsa Lindgren, säger Birger Östberg.

Miriam Nordfors tycker dock att Håkan Juholt gör helt rätt som inte lägger mer tid och kraft på mediernas skriverier.

– Hans främsta prioritet är och bör vara att ena socialdemokraterna. Så länge den här frågan inte är allvarligare än nu bör han inte ägna mer tid åt den.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

WestanderGraylingSpringtime

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.