Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



PR

Pr-kupp från Filminstitutet

Publicerad: 3 Juli 2012, 13:59
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:17

Svenska Filminstitutets vd Anna Serner kuppade under Filminstitutets seminarium och lät hela den inplanerade timmen handla om kvinnors roll i reklamfilm.


Ämnen i artikeln:

AlmedalenPolitikerveckan

I dag hade Svenska filminstitutet en filmvisning och diskussion om reklamfilm som politisk katalysator. Ganska snart stod det dock klart att seminariet egentligen handlade om kvinnors postiion i reklamfilmen.

- Varför skrev jag nu inte att seminariet skulle handla om jämställdhet, jo då skulle inga män närvara, men nu finns det män här och vi måste komma åt de som har makten och vi vill utmana dem att överraska oss till 2015, säger Anna Serner.

Under den första halvtimmen visades reklamfilmer ­från tjugotalet fram till i dag, och temat var hur kvinnor framställs i filmer, som sexobjekt eller som ragator. Men fokus låg även på att så få av filmerna i dag görs av kvinnor.

- Den första reklamfilmen i Sverige gjordes av en kvinna. Nu har männen tagit över reklamfilmsområdet. Reklamvärlden speglar både filmvärlden och den värld som vi befinner oss i. Ska vi tolerera detta, det känns inte riktigt modernt och 2012, säger Anna Serner.

Samtidigt passade Anna Serner på att introducera en ny plan för att få in fler kvinnor i filmvärlden. Bland annat så ska Svenska Filminstitutet starta ett nytt forskningsprjoket med Film- och tv-producenterna och forskare från KTH/Fosfor för att studera filmbranschens egna strukturer.  Dessutom ska institutet sjösätta ett mentorsprogram och fokusera mer på att räkna antalet kvinnor vars filmer erhåller stöd från institutet.

- Jobbet måste göras av alla i filmbranschen , vi har visst kompetenta kvinnor och vi ska visa upp dem . Vi kommer att gå in med projekt inom alla nivåer i filmbranschen. Vi ska få med oss fler, där de privata pengarna får råda. Man måste ha mål och strategi och man måste leverera, säger Anna Serner.

När dagensmedia.se efter diskussionen möter upp Anna Serner är hon tydlig med att hon anser att reklambranschen behöver förändras inifrån.

- Det är så att reklamvärlden är den värsta bastionen, vi kan bara fortsätta att utmana och bjuda in till samtal som i dag, säger hon till dagensmedia.se.

Varför tror du att reklambyråerna då är så motvilliga mot att ta in kvinnor?

- Det landar i subjektiva beslut, status och pengar. Det är väldigt svår för kvinnor att komma in i en position med hög status och mycket pengar  . Men vi skyr inga medel för att leda detta medvetandegörande, därför har vi ju nu också ett samarbete med just Film- och tv-producenterna.

Vad tror du att det ska till för att reklambyråerna ska börja förändras?

- Branschen måste, tillsammans med Film- och tv-producenterna, sluta upp desto mer. Den största påverkansfaktor vi har är de medel vi delar ut. Många män känner sig livrädda för att bli bortpioriterade nu, men det har ju kvinnor blivit hela tiden.

Elin Hanspers

elin.hanspers@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

AlmedalenPolitikerveckan

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.