Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag26.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Pr-konsulterna om nya (M)-loggan

Publicerad: 10 Oktober 2013, 11:25
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:31

Moderaterna har lagt till "Sveriges arbetarparti" i sin nya logga. Dagens Media låter fem pr-konsulter recensera tilltaget.


Ämnen i artikeln:

Moderaterna

Moderaterna är ett parti som just nu pressas både av dalande opinionssiffror och en intern kritik mot partikansliet.

Med mindre än ett år kvar till valet presenterar Moderaterna nu en ny logga som ska ge partiets kampanjorganisation ny kraft.

I den nya loggan har Moderaterna lagt till "Sveriges arbetarparti". Något som väckt mycket reaktioner.

Karin Pontén, vd på pr-byrån Vår pr-byrå, är positivt inställd till partiets nya logotyp.

– Det har varit dåligt med nyheter från Alliansen så jag tror att det var helt nödvändigt med ett utspel av något slag som ruskar om lite. Och de verkar redan fått igång en diskussion där de får vad de är ute efter – att visa att de tar arbetslösheten på allvar, säger hon till Dagens Media.

Karin Pontén beskriver tilltaget som "uppkäftigt".

– Arbetslösheten är ju ett av de problem Alliansen faktiskt inte rått på så det här är ett tydligt sätt att visa inför nästa val att de tar sakfrågan på allvar.

Birger Östberg är pr-konsult på Westander och även han är positivt inställd till den nya loggan.

– Att Moderaterna inför valet 2006 började kalla sig ett arbetarparti var en viktig del av den framgångsrika omprofilering av partiet som kulminerade med valsegern 2010. Med dagens arbetslöshetssiffror blir det allt svårare att få ihop retoriken med verkligheten, men det vore ändå ett misstag att inte hålla fast vid konceptet, säger han till Dagens Media och fortsätter:

– Lanseringen av logotypen kommer efter en rad bakslag för Moderaterna i form av bland annat sjunkande opinionssiffror och negativ publicitet om partisekreteraren Kent Perssons sätt att leda partiets arbete. Att det retar gallfeber på socialdemokrater och vänsterpartister ger nog anledning till några befriande skratt på Moderaternas partikansli.

Pr-konsulten Paul Ronge är däremot inte imponerad av moderaternas nya logotyp.

– Den ser ju ut som något som en femåring har knåpat ihop, säger han till Dagens Media.

Att Moderaterna lagt till ”Sveriges arbetarparti” tycker han känns som gammal skåpmat.

– Det har ingen som helst nyhetskänsla över sig och skapar inte någon förväntan på att Nya Moderaterna ska komma med något nytt och häftigt. Det här är stendött.

Även Adam Wladis, pr-chef på Welcom, associerar den nya logotypen med barn – och i hans fall ett välkänt barnprogram.

– Det här är en rent kosmetisk historia och om LO eller Socialdemokraterna är upprörda så tycker jag att de borde garva åt det istället. För mig påminner detta mer om barnprogrammet ”Fem myror är fler än fyra elefanter” än en politisk uppsträckning, säger han.

Adam Wladis anser inte att tillägget ”Sveriges arbetarparti” har någon reell betydelse.

– Det hade lika gärna kunnat stå ”Sveriges feministparti” eller ”Sveriges trädkramarparti” – trovärdigheten är ungefär lika hög.

Kan detta slå tillbaka på Moderaterna istället?

– En logga är bara en logga. Moderaterna ska ju ringa runt och prata med folk så då får de nog svar på om detta var klokt.

Niklas Nordström, tillträdande kommunalråd i Luleå (S), tidigare SSU-chef och tidigare partner på pr-byrån Prime menar i sin tur att såväl företag som politiska partier bör vara försiktiga när de laborerar med sitt varumärke.

– När man jobbar med smarta kommunikationsstrategier är det lätt att man blir uppfylld av dem internt, men när man ska gå ut och prata om det väcker det frågor som andra måste svara på lokalt, säger han och fortsätter:

– Men det här handlar ju mycket om om att reta upp sin motståndare och ta ett begrepp som (S) traditionellt förknippas med.

Är du uppretad?

– Nej, jag tillhör dem som inte hetsar upp mig så mycket av sådant här. Jag talar mer utifrån min erfarenhet att många överskattar betydelsen av att man förändrar sin logga och sitt varumärke och att det i sin tur ska kunna flytta kunder eller väljare.

– När man gör en sådan här förändring är det lätt att man krånglar till det för för den som ska sälja produkten, vilket i det här fallet är Moderaternas valarbetare. Och jag är inte säker på att man har gjort deras arbete lättare med det här.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dante Thomsen

Ämnen i artikeln:

Moderaterna

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.