Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Pr-konsulterna jublar över nyvalet

Publicerad: 4 december 2014, 09:53
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:20

Hör ni champagnekorkarna från landets pr-byråer? Den frågan ställer sig pr-konsulten Fredrik Pallin efter gårdagens besked från Stefan Löfven.


Under en presskonferens i går meddelade statsminister Stefan Löfven att det blir nyval i mars.

Som Dagens Media berättade tidigare i dag har partierna redan börjat panikboka kampanjer.

Nu jublar även pr-konsulterna över Stefan Löfvens ödesbesked.

I sin blogg skriver pr-konsulten Fredrik Pallin att det extra valet blir en guldgruva för medie- och kommunikationsbranschen.

" Hör ni pappersprasslet från dagspressen som ser nästa kvartals budget räddad? Hör ni klickandet från alla mediesajter som nu kan arrangera valdebatter, klickmonster och fråga-experten-chattar? Och hör ni champagnekorkarna från landets pr-byråer som nu kan agera lots och rådgivare för kunder som behöver navigera och tolka det osäkra politiska landskapet?", skriver han.

I blogginlägget har Fredrik Pallin frågat fyra public affairs-konsulter om hur de ser på nyvalet.

Enligt Johan Jakobsson, vd för Nordic Public Affairs, bidrar det politiska kaoset till att det behövs allt fler pa-konsulter.

" Nya och förstärkta politiska hot mot näringslivet har blivit tydliga de senaste månaderna. Det innebär ökade behov av PA-tjänster. Dessa hot kommer driva konsultköp hela vägen fram till valdagen i mars".

Jessica Bissmark, pa-konsult på Springtime, är av en liknande åsikt.

" Konkret för företagen i branschen kan det innebära att fler behöver hjälp med navigering. Det är ju en situation som vi i princip aldrig haft förr i Sverige".

Markus Uvell, Sverigechef på Kreab Gavin Anderson och tidigare vd på högertankesmedjan Timbro, tycker samtidigt att situationen är problematisk.

" Den cyniske kan förstås säga att ju större problem i den politiska processen desto bättre affärer för oss som bland annat jobbar med att påverka den. Men den brist på stabilitet och förutsägbarhet som dominerat svensk politik sedan valet i september är i grunden inte bra för någon. Det blir svårare för våra kunder att göra affärer och mer osäkert för dem att investera".

Enligt Ulrika Schenström, pa-konsult på Hallvarsson & Halvarson och tidigare statssekreterare för Fredrik Reinfeldt tror även hon att det kommer bli en fortsatt efterfrågan på politiska analyser.

" Vi skall dock komma ihåg att detta inte hänt i Sverige i modern tid så analyserna kan faktiskt bli än viktigare. Många har svårt att förstå den politiska världen och detta kommer göra det ännu svårare att 'hänga med'", skriver hon.

Enligt de fyra pa-konsulterna är utgången för det extra valet mycket oviss.

" Det finns många parametrar att ta hänsyn till: ny partiledare för M och eventuellt SD, väljare som röstade på ett mer osäkert kort i Fi i förra valet kanske väljer ett mer säkert kort denna gång, en socialdemokrati som inte längre kan hänvisa till regeringsduglighet lika tydligt, ett MP som vikit sig i hjärtefrågor för att anpassa sig till regeringsinnehavet, ett KD som varit i princip osynligt sedan september.

Frågetecken kring valdeltagande i ett extraval och ett SD som kan ha vunnit på sitt beteende de senaste dagarna eller inte – den sista gäller alla partier för övrigt. Med andra ord är utgången omöjlig att förutse, men ingen kan säga att svensk politik är händelselös iallafall", skriver Jessica Bissmark.

LÄS ÄVEN:

Dante Thomsen

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev