Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Pr-katastrof för Suzuki – Sverigechefen kritiserar medierna

Publicerad: 16 September 2013, 07:14
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:34

De svenska medierna har inte kontrollerat bakgrunden ordentligt – och dessutom visat upp fel bilmodell, enligt Mattias Larsson, vd för Suzuki Sverige.


Under söndagen spreds nyheten om att 194 000 Suzuki-bilar ska återkallas på grund av ett tekniskt fel.

Vad som inte framgick i de svenska medierna var att Suzukis återkallningskampanj endast gäller fordon sålda i Nordamerika. Inga bilar sålda i Sverige eller Europa ska återkallas.

På måndagsmorgonen skickade Suzuki Sverige ut ett pressmeddelande, där de kritiserar rapporteringen om återkallningskampanjen.

– Det är mycket olyckligt att sådana här artiklar dyker upp utan att skribenten först kontrollerar bakgrunden ordentligt. I det här fallet har man dessutom visat en modell i bild, som ännu ej är introducerad på den svenska marknaden, säger Mattias Larsson, vd för Suzuki Sverige, i pressmeddelandet.

Håkan Engström, informationsansvarig på Suzuki, undersöker just nu hur det kunde bli så fel. Mycket talar för att informationen om Suzukis återkallningskampanj ursprungligen spreds av TT.

– Den som ligger bakom den här artikeln har antingen slarvat när han tagit in informationen, eller så har han fått otydlig information. Den här artikeln har spritts över hela Europa, säger Håkan Engström till Dagens Media.

Problemen med bilarna finns i en sensor som känner av vikten på passageraren i passagerarsätet. Den sensorn finns bara i bilarna som säljs i Nordamerika.

Flera svenska medier har dessutom visat upp bilder på en kommande Suzuki-modell, som släpps i oktober, och inte på de modeller som har drabbats av problem.

– Det var extra tråkigt att de visar en bild på en bil som inte ens finns på marknaden, det ställer till väldiga bekymmer för oss, säger Håkan Engström.

Suzuki ska idag kontakta TT och de andra medier som har berättat om återkallningskampanjen. Han kan i nuläget inte svara på om Suzuki också ska göra ett utskick till kunderna i Sverige.

– Vi har inte hunnit prata om det än, men det är något som vi ska diskutera nu, säger Håkan Engström.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.