Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Pr-experterna om Telias reträtt: "Well played"

Publicerad: 17 September 2015, 12:05
Uppdaterad: 6 December 2015, 11:51

Telias beslut att efter mutskandalerna dra sig ur Centralasien applåderas.


Ämnen i artikeln:

WestanderPrimeTelia Sonera

Telia Soneras affärer i bland annat Azerbadzjan, Kazakstan och Uzbekistan har kantats av en rad mutskandaler.

Så sent som i våras avslöjade Uppdrag granskning att bolaget skulle ha hjälpt Azerbajdzjans presidentfamilj att stjäla 6 miljarder kronor.

I dag meddelar Telia att de avecklar verksamheten för att helt lämna regionen.

"Styrelsen har ingående prövat vad som är bäst för våra aktieägare, verksamheter, anställda och kunder. Vi har startat en process för att minska Telia Soneras närvaro inom region Eurasien för att effektivt kunna genomföra vår nuvarande strategi", skriver styrelseordförande Marie Ehrling i ett pressmeddelande.

Charlie Stjernberg, publicitetsspecialist på pr-byrån Prime berömmer Telia för beslutet:

– Spontant skulle jag säga: Well played Telia, säger han och fortsätter:

– Det är ett beslut som absolut förtjänar respekt eftersom det faktiskt visar att man tagit kritiken på allra största allvar.

Samtidigt har den negativa publiciteten inte varit Telias enda problem i regionen.

– Ja, visserligen har de brottats med andra problem i regionen – svårigheter att föra ut vinster och så vidare. Men, likväl är det intressant eftersom det ju är ett av de första riktigt stora exemplen på hur man tar de fulla konsekvenserna.

– Det ska också bli spännande att se om det får en prejudicerande effekt på näringslivet och etikfrågorna.

Vad tror du själv om det?

– En intressant markör är ju att börsen reagerat med jubel på beslutet. Möjligen är det att dra för långtgående slutsatser men nog kan man få intrycket att "marknaden", den som vanligtvis styrs av hårda finansiella nyckeltal, nu fått upp ögonen för behovet av att agera etiskt korrekt.

– Att Telia i ett slag skulle vinna över en massa nya kunder på grund av beslutet är nog osannolikt, men samtidigt har man gjort konkurrenterna mer sårbara när det gäller etikfrågorna, vilket kan påverka på sikt.

Pär Daléus, pr-konsult på Westander med kriskommunikation som specialområde, tycker att Telia Soneras agerande var väntat.

– Vd:n Johan Dennelind har sedan han tillträdde haft ambitionen att städa upp i den misstänkta korruptionshärvan. Eftersom Telia Soneras egen undersökning visat att de inte kunnat klargöra ägarförhållandena är det rätt logiskt att beslutet kommer nu. Företagsledningen säger att de ska bygga det nya Telia Sonera och det är svårt att påbörja det om man har verksamhet på kontroversiella marknader och mutanklagelser emot sig.

Ur ett krishanteringsperspektiv är beslutet bra, menar han.

– Dels visar det på handlingskraft, dels innebär det minskade affärsmässiga risker. Samtidigt har Telia Sonera tjänat pengar på de här marknaderna. Så det  var säkert inget lätt beslut, men varumärkesmässigt tror jag att det kan stärka Telia Sonera, även om det tar tid att bygga upp förtroende. Varumärket har farit illa.

På vilket sätt?

– Det har påverkats negativt. Samtidigt har hanteringen av anklagelserna varit lika illa. Det har funnits en brist på öppenhet och handlingskraft från Telia Soneras sida, säger Pär Daléus.

Niclas Rislund

niclas@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

WestanderPrimeTelia Sonera

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.