Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag19.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Pr-byråerna om Kreabs petning av Markus Uvell

Publicerad: 16 December 2015, 14:23
Uppdaterad: 16 December 2015, 16:16

Kreabs konkurrenter är försiktiga i sina kommentarer – eller så lägger de locket på. Turerna kring Markus Uvell är ett känsligt ämne för pr-branschen.


I går kom beskedet att Kreabs Sverigechef Markus Uvell tvingas avgå på grund av sin nära relation till SD:s Linus Bylund.

Det var en tweet där Markus Uvell berättade om hur han ”andäktigt ätit bla tartar, sida och huvud av gris” tillsammans med Linus Bylund som blev den utlösande faktorn, vilket DI var först med att rapportera.

Markus Uvell sitter också med i styrelsen för branschorganisationen Precis, ett uppdrag han nu lämnar, kan Dagens Media berätta.

– Alla som sitter i styrelsen sitter där i sin roll som en ledande företrädare för ett medlemsföretag och när han inte längre är Sverigechef på Kreab så sitter han inte längre kvar i styrelsen, säger Martin Petersson, vd för Hallvarsson & Halvarsson och styrelseordförande i Precis, till Dagens Media.

Han vill endast uttala sig om Kreabs agerande i egenskap av styrelseordförande i Precis.

– Som branschorganisation har vi, som många, haft en diskussion kring detta. Vi tycker att det är viktigt att stå för principen att varje enskilt medlemsföretag själva ska bedöma hur de vill förhålla sig till Sverigedemokraterna.

Enligt Kreabs ägare, som intervjuades i DI, har det blivit ”problematiskt när det professionella gått över till en privat relation” i förhållandet mellan Markus Uvell och Linus Bylund.

Martin Petersson anser att den professionella integriteten är viktig för att upprätthålla förtroendet.

– Man kan inte ha en dogmatisk uppfattning om precis var gränsen mellan privat och professionellt går utan det måste vara en bedömning baserad på gott omdöme från fall till fall.

Patrik Westander, vd för pr-byrån Westander, vill inte recensera en enskild konkurrents agerande.

Han säger dock att Westander inte har några särskilda riktlinjer kring privata sociala kontakter med politiker eller andra aktörer.

– Flera av våra anställda är själva politiskt aktiva och vi uppmuntrar gärna till samhällsengagemang även på fritiden. Däremot tillämpar vi självpåtagna öppenhetskrav för att motverka lobbying med dold uppdragsgivare. Och vi rekommenderar våra uppdragsgivare att inte ta direktkontakter med SD i syfte att påverka politiska beslut.

Har du själv ställts inför en liknande situation som Kreab?

– Jag tillämpar principen att undvika att diskutera interna personalärenden i media. Det är det pr-råd jag ger till andra och använder själv, av hänsyn till medarbetares personliga integritet. Därför blev jag förvånad över frispråkigheten kring varför Markus Uvell fick lämna sitt jobb.

Det är tydligt att detta är en känslig fråga. Flera byråer som Dagens Media har varit i kontakt med – däribland JKL, Prime, Hill & Knowlton och Cohn & Wolfe – avböjer att överhuvudtaget kommentera Kreabs agerande eller hur nära relationer man som konsult kan ha med dem man ska påverka.

– Det är inte något jag kan uttala mig om, säger Maria Grimberg, vd på JKL.

– Vi tackar nej till att kommentera, säger Malena Heed, pressansvarig på Prime.

– Jag väljer att inte kommentera, säger Marta Karlqvist, seniorkonsult och vd på Cohn & Wolfe.

Dagens Media har även sökt Markus Uvell vid flera tillfällen utan framgång. Till Dagens Opinion säger han dock:

– Det är alltid lätt att vara efterklok, men jag har agerat på det sätt jag tycker är rätt och riktigt så jag får leva med konsekvenserna. Jag ser det inte bara som en fråga om Sverigedemokraterna, utan något bredare. Jag tycker att man ska stå för det man gör, och inte göra sådant man inte kan försvara offentligt. Den principen är värd mycket för mig. Och den omfattar även att man ska vara öppen med de kontakter man har, även om de kan vara kontroversiella.

 

FRIDA NYGREN

YLVA LARSSON

AMANDA TÖRNER

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.