Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



PR

Pr-branschen bakom prishetsen i Almedalen

Publicerad: 29 Juni 2011, 08:37
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:06

Enligt Agenda PR har lokalkostnaderna i Almedalen ökat med hela 100 procent. Detta samtidigt som allt fler organisationer och företag söker sig till politikerveckan. Och det hela är pr-byråernas fel, menar Agenda PR.


Ämnen i artikeln:

Almedalen 2011Agenda PR

Uppståndelsen kring Almedalen blir större för varje år och många organisationer och företag känner sig tvingade att närvara.

I ett pressmeddelande skriver Agenda PR: ”Många organisationer hetsas att lägga väldigt mycket tid och resurser på att närvara under politikerveckan, trots att påverkan gentemot politiker kan ske minst lika bra under årets övriga 51 veckor”.

Flera stora pr-byråer har bokat upp mer utrymme än vad de behöver, och hyr istället ut lokalerna vidare.

För att råda bot på de skenande lokalpriserna kommer Agenda PR att erbjuda gratis seminarielokaler under politikerveckan.

– Almedalsveckan kan vara ett av flera bra tillfällen för samhällsdebatter, men då måste veckan vara till också för dem utan resurser, säger Tobias Smedberg, medgrundare till Agenda PR i pressmeddelandet.

– Den utan pengar ska ha lika stor rätt att påverka samhällsdebatten som den med tjock plånbok. Ett rikt företag kan närvara under Almedalsveckan utan att fundera över kostnaderna medan närvaron för en ideell organisation ofta måste ske på bekostnad av annan viktig verksamhet. Vi lobbyföretag som profiterar på Almedalsveckan har ett ansvar att göra veckan tillgänglig för alla.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Almedalen 2011Agenda PR

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev