Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



PR

Photoshop-spratt ger guld till Abby Norm

Publicerad: 20 November 2014, 17:27
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:22

Reklambyrån Abby Norm tar hem Årets business to business.


Ämnen i artikeln:

Spinn 2014

En total räckvidd på 200 miljoner människor världen över. 22 miljoner Youtube-visningar. Och flera priser. Det är hittills facit för Abby Norms gatuexperiment för Photoshop där JCDecaux reklamyta vid en busshållplats i Solna förvandlades till en interaktiv mindfuck.

I en van satt teamet som smygfotade resenärer och snabbt slängde upp bilden i Photoshop. I realtid kunde de medverkande sedan följa Photoshop-konstnären Erik Johanssons konster – med dem själva i huvudrollen – på den digitala skärmen i busskuren.

Resultatet blev häpnadsväckande, både för dem som var på plats och för Youtube-publiken.

Nu vinner kampanjen guld i kategorin "Årets business to business" i Spinn.

– Det började som ett mer traditionellt projekt. Vi skulle hjälpa till med en inbjudan till ett event. Briefen var typ ”Ta fram en kreativ lösning”. Det kändes lite som en i mängden av briefer gällande den typen av jobb. Men Adobe sa även tydligt att vi fick tänka utanför boxen, så vi gjorde det. På riktigt, sade Andreas Morne, vd på Abby Norm, tidigare till Dagens Media.

Silvret går till Cohn & Wolfe Stockholm för kampanjen ”Serier i undervisningen” för Egmont Publishing Kids.

LÄS ÄVEN:

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Spinn 2014

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.