Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


PR

"Persson ger tyngd och status åt pr-branschen"

Patrik Westander förklarar varför han kommenterar förre statsministern Göran Perssons uppdrag för pr-byrån JKL i Expressen.

Helen Preutz


Publicerad: 23 Juli 2013, 11:17
Uppdaterad: 06 December 2015, 13:39

Ämnen i artikeln:

WestanderExpressenJKL

I går berättade Dagens Media om förre statsministern Göran Perssons miljonvinst i egna bolaget.

I en artiken i Expressen kommenterar Patrik Westander, vd för pr-byrån Westander Perssons uppdrag för konkurrerande pr-byrån JKL.

Varför kommenterar Westander en konkurrentbyrås ekonomiska resultat?

–Jag tycker att JKL:s lysande resultat förtjänar att lyftas fram som inspiration för de många byråer som gratisarbetar i pitcher och prisdumpar i offentliga upphandlingar. säger Patrik Westander till Dagens Media.

Han fortsätter:

– JKL fungerar som ett ekonomiskt draglok för pr-branschen. Det skapar utrymme för både goda löner och stabil lönsamhet.

Är det bra eller dåligt för branschen att Göran Persson blivit pr-konsult?

– Jag ser bara fördelar. Det ger tyngd och status åt pr-branschen att en tidigare statsminister blir pr-konsult. Samtidigt bidrar det till att uppmärksamma den ofta ljusskygga lobbyverksamheten och lyfta debatten om öppenhetskrav.

Bör det införas en karantän för politiker som byter sida?

– Det viktiga är inte om det tar tio eller tolv månader innan en politiker blir lobbyist. Problemet är bristen på insyn i pr- och lobbybranschen. En eventuell karantän skulle inte lösa det.

Vari grundar sig problemet?

– Lobbying med dold uppdragsgivare är ett demokratiskt problem. Pr-byråer som jobbar med lobbying har ett särskilt ansvar att värna om den öppna politiska processen.

Ämnen i artikeln:

WestanderExpressenJKL

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.