Per Lydmars nya lyxkrog marknadsförs – med bröst

2013-05-02 10:06 Dante Thomsen  

Nakna bröst och bara ben. Det är hotell- och krögarikonen Per Lydmars recept för att få det att vattnas i munnen på Stockholms gourmander.

I april i år slog Per Lydmars nya lyxrestaurang Strandvägen 1 upp portarna i centrala Stockholm. Restaurangen är en av årets mest omtalade krogsatsningar och på menyn finns bland annat grillad entrecote för 345 kronor och halstrad torsk för 295 kronor.

Nu ställer sig dock flera stockholmare frågan över huruvida Strandvägen 1 verkligen är en exklusiv lyxkrog eller om det inte i själva verket är en toplessbar.

Den som går in på Strandvägen 1:s sajt möts nämligen av en halvnaken kvinna som sitter på en klippa vid havet. På bilden som täcker hela sajten ses kvinnan, som har stängda ögon och som beskrivs som "svältande mager", sträcka upp armarna. En rörelse som exponerar hennes nakna bröst till fullo.

Nu rasar flera branschprofiler mot restaurangen, som anklagas för att vara sexistisk.

"OSMAKLIGT! Nyöppnad innekrog marknadsför sig med halvnaken anorektisk modell", skriver TT-reportern Angelica Karlsson på Twitter.

Även Expressen-medarbetaren Annika Leone är förbannad:

"Idiotsexistisk hemsida. Tappade just aptiten", twittrar hon.

Pr-konsulten Désirée Maurd har en liknande åsikt:

"Vad är det här för skit?", skriver hon.

Reklamaren Ulrika Good är inte heller hon imponerad:

"Strandvägen 1 har i sitt bildspråk verkligen hittat essensen av vad som är viktigt när man ska välja krog", skriver hon ironiskt.

Det är bara några av de upprörda rösterna som i dag valt att kontakta Strandvägen 1 för att delge sina synpunkter på lyxkrogens digitala skyltfönster.

LÄS OCKSÅ:

Per Lydmar: "Jag behöver inte visa tuttar för att sälja mat"

Per Lydmars bröstpudel – en bullterrier 

Dante Thomsen

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt