Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



PR

Paul Ronge ökar vinsten

Publicerad: 8 Juni 2015, 07:33
Uppdaterad: 6 December 2015, 11:59

Pr-veteranen Paul Ronge ökar resultatet – här är bakgrunden.


Ämnen i artikeln:

Paul Ronge

Paul Ronge lämnade journalistkarriären 1998 för att starta den egna pr-byrån Paul Ronge Media AB. Under åren har han blivit känd som en av Sveriges mer tongivande kriskonsulter i egen regi och har även skrivit boken ”När Janne Josefsson ringer – så klarar du pressen”.

När Grums kommun under våren sattes under lupp av Uppdrag Granskning var det Paul Ronge som anlitades för att hantera granskningen.

Affärerna för Paul Ronge går bra, visar bolagets årsredovisning för 2014, som nyligen lämnades till Bolagsverket. Trots att omsättningen i stort sett var lika stor som föregående år ökade rörelseresultatet från 525 000 kronor 2013 till 775 000 kronor 2014. Totalt drog Paul Ronge Media in drygt 2,2 miljoner kronor under 2014.

Paul Ronge själv ger en konkret förklaring till att lönsamheten ökar.

– Jag har tidigare haft min fru anställd i bolaget, men hon har gått i pension. Så en lönekostnad har gått bort, säger han till Dagens Media.

Nyligen berättade Paul Ronge att han startar ett samarbete med pr-byrån Angselius Rönn.

– Jag kom på att det kunde vara bra att finnas i ett sammanhang och jag gillar dem. De är anspråkslösa och resultatinriktade. Johan Rönn är också gammal murvel, precis som jag.

Paul Ronge fortsätter dock att driva sin egen verksamhet.   

– Jag har mina affärer och de har sina. Ibland kan vi gå ihop och göra en gemensam pitch, vilket är bra.

Paul Ronge och Johan Rönn startade det nya samarbetet med att ge gratis pr-råd på Twitter – ett erbjudande som till en början gick trögt.

”Klockan tickar på gratistimmen. Verkar som folk hellre betalar för #PR-råd”, skrev Paul Ronge själv på Twitter.

I efterhand är han dock nöjd.

– Vi sade att vi skulle svara på de 20 första frågorna som kom in, och vi fick ungefär 20 frågor vilket är normalt. Men de flesta som verkligen vill ha pr-råd tycker nog att Twitter är lite i det kortaste laget.

Paul Ronge Media AB delade ut 600 000 kronor till ägaren Paul Ronge Media Holding 1 AB, som i sin tur gav en aktieutdelning på 406 900 kronor.

I slutet av 2009 splittrades pr-byrån Ronge Kommunikation, då Paul och sönerna Stefan och Mattias gick skilda vägar. Stefan och Mattias Ronge startade sedan pr-byrån Deportivo, som 2014 köptes upp av den globala pr-jätten Edelman. 

LÄS ÄVEN:

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Paul Ronge

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev