Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Påminnelsen som skapade skräck i Dalarna

Publicerad: 13 Mars 2012, 09:48
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:30

En påminnelse att delta i den Dala-baserade reklamtävlingen, Gyllene Hästen, bestod av ett avhugget dalahästhuvud. Hos Claes Ohlsson valde man att koppla in säkerhetspersonalen.


Gyllene Hästen, en av Sveriges äldsta reklamtävlingar, arrangeras av Marknadsföreningen i Dalarna. I år ville tävlingsledningen få in fler bidrag från byråer utanför Dalarna och valde att följa upp den initiala inbjudan med en påminnelse bestående av – ett avhugget dalahästhuvud.

– De större byråerna får så många inbjudningar att det är lätt att drunkna i mängden. Reklamare brukar ju gilla populärkulturella referenser så vi tänkte att det här var ett bra sätt att få deras uppmärksamhet, säger Jesper Wallerborg, ad på United Power i Falun och medlem i styrelsen på Marknadsföreningen i Dalarna.

Den populärkulturella referensen i det här fallet är filmen ”Gudfadern” där ett avhugget hästhuvud användes, inte som påminnelse, utan som ett hot. Något som kanske förklarar reaktionerna på Clas Ohlson som kopplade in sin säkerhetspersonal efter att hästhuvudet anlänt.

– Det ringde en säkerhetsansvarig från dem och ställde frågor och undrade vad vi var för märklig organisation. Anledningen till missförståndet var att vårt utskick hamnat på deras reklamationsavdelning istället för på reklamavdelning, säger Jesper Wallerborg.

Han fortsätter:

– Vi ber förstås om ursäkt om någon tagit illa vid sig. Det var förstås inte vår mening.

Tillverkades hästhuvudena eller är de kapade från riktiga dalahästar?

– De kapades från riktiga dalahästar, tillverkade hos Nisse Olssons hemslöjd, som också tillverkar tävlingens vinnarhästar.

Var det ni eller Nisse som kapade huvudena?

– Det var Nisse själv som gjorde det.  

Vad tyckte Nisse om det?

– Dalahästen är ju väldigt tätt förknippad med Dalarna och källa till stor lokalpatriotism. Nisse, eller Nils som han ju heter, var väl inte helt förtjust. Vi fick prata lite med honom och i slutändan tyckte han att det var en kul grej.

Har utskicket gett någon effekt?

– Det är det lite för tidigt att säga. Utskicket gick ut i går så vi får se vad som händer framöver.  

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.