Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag30.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Öresundshuset är Årets opinionsbildare

Publicerad: 5 Juli 2013, 13:15
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:40

Organisationen Öresundshuset utsågs under fredagen till Årets opinionsbildare i Almedalen. Deras flitiga twittrande var en av anledningarna bakom utmärkelsen.


Ämnen i artikeln:

Almedalen 2013

Under fredagen utsåg analysföretaget Infopaq i samarbete med Titulis Kommunikation Årets opinionsbildare i Almedalen.

Utmärkelsen baserades på vem som fått det bästa mediegenomslaget och gjort bäst avtryck med sin närvaro i Almedalen. En undersökning har tittat på omnämnande i sociala medier, omnämnanden i redaktionella medier, aktivitet och engagemang på det egna Twitterkontot samt aktivitet och engagemang på den egna Facebook-sidan.

Därefter utsågs vinnaren av en jury bestående av Mikael Lindström, medieanalytiker på Infopaq, Stig-Björn Ljunggren, statsvetare, Ardalan Shekarabi, riksdagsledamot för Socialdemokraterna, Hannes Hervieu, ordförande i Centersudenter och bloggaren Lisa Gemmel.

Vann gjorde Öresundshuset, som verkar för att öka kunskapen om och förståelsen för Öresundsregionen, med motiveringen:

"För att föredömligt lyckats nå ut i sociala medier och genom sin närvaro i Almedalen nå ut brett till olika målgrupper. Det är också en styrka att sätta en fråga som en region på dagordningen i Almedalen när det samtidigt är så många sakfrågor som lyfts fram av starka lobbyorganisationer. Öresundshuset har lyckats mycket väl och träffande med att få ut Öresundsregionens villkor och behov."

– Det visar att man kan göra en skillnad även om man inte är en av de tunga organisationerna, sade Mikael Lindström från Infopaq.

De nominerade till utmärkelsen Årets opinionsbildare var Almega, Kommunal, LO, Svenskt näringsliv och Öresundshuset.

– Vi har tittat på hur man använder de möjligheter man har för att få ut sitt budskap, men också på hur man markerar närvaro här, sade Ardalan Shekarabi.

– Det handlar också om vilken agenda man lyckas sätta, vad som finns kvar efter Almedalen. Det är klart att det är roligt att höras mycket, men det handlar om att få till beslut, sade Hannes Hervieu.

Undersökningen som låg till grund för utmärkelsen visade också att antalet redaktionella artiklar om Almedalen har ökat jämfört med förra året. Ökningen uppskattas vara på uppemot 50 procent, enligt Infopaq.

Samtidigt hårdnar konkurrensen om medieutrymmet eftersom antalet evenemang har ökat.

– Skillnaden vi ser är att man som arrangör använder sina egna sociala kanaler mer som påverkan än att vända sig till de traditionella medierna, sade Mikael Lindström.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Almedalen 2013

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.