Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


PR

"Opinionsbildning 2013 misslyckas utan Twitter"

Experterna på opinionsbildning i sociala medier är eniga. Twitter är oumbärligt. Men det gäller att hålla ett öra mot marken. Lomhört twittrande straffar sig.


Publicerad 2013-07-05 13:49
Uppdaterad 2015-12-06 13:40

Ämnen i artikeln:

Almedalen 2013

Dela artikeln:

På fredagen hölls Almegas paneldiskussion kring opinionsbildning på nätet under ledning av Jonas Morian, egenföretagare inom kommunikation.

– Opinionsbildning kräver ett effektivt nätverk. Vilket kommunikationsmedel man väljer är ointressant, sade paneldeltagaren Martina Lind, grundare av Nordic Public Affairs.

Men det var kring microbloggen Twitter som diskussionen främst kom att kretsa – ett kommunikationsverktyg som var avgörande för vinnaren av "Hetast i Almedalen" #sittmeddawit.

– Twitters format lämpar sig för bloggande. Det är låg tröskel in, är direkt och det är mode, sade Hampus Brynolf, strategisk chef på Intellecta Corporate .

Han fick medhåll av Brit Stakston, mediestrateg på kommunikationsbyrån JMW som jobbat pro bono med #sittmeddawit.

– Opinionsbildning 2013 skulle nästan misslyckas utan Twitter. På gått och ont, men journalisternas kärlek till Twitter är stor, sade Brit Stakston.

Som ett exempel på detta berättade Matti Palm, grundare av pr-byrån Greenhill Relations om Twitters betydelse för medierapporteringen under SAS-krisen i höstas. Då var det de twittrande fackmedlemmarna som fick gehör i media framför flygbolagsledningen.

En stor skillnad med dagens opinionsbildning är, enligt Martina Lind, att den styrs socialt.

– Förr styrdes opinionen medialt. De mest framgångsrika medierna i dag är de som har starka aktiva nätverk.

När moderatorn Jonas Morian ställde frågan om hur de tror att politikerna kommer att hantera sociala medier under "supervalåret 2014" speglade svaren låga förväntningar hos panelen.

– Jag tror vi kommer att få se en massa socialt lomhörd kommunikation, sade Martina Lind.

Hampus Brynolf höll med.

– Jag tror inte att man kan vinna ett val på sociala medier. Men man kan förlora på dem.

Helen Preutz

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.