Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



PR

Onoffs ägare behåller varumärket

Publicerad: 13 Juli 2011, 11:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:04

Onoffs tillgångar är ute till försäljning. Men varumärket, som man spenderat hundratals miljoner på att bygga upp, stannar i grundarnas ägo.


Ämnen i artikeln:

OTWOnoff

Det var i måndags som Onoffs ägare lämnade in en konkursansäkan till Attunda Tingsrätt. År av prispress från nya aktörer knäckte den stora elektronikkedjan.

Men namnet Onoff ingår inte i konkursboet, skriver IT24. Detta eftersom ägarna, Hans Westin och Sten Schröder, kontrollerat det genom bolagen Telecall AB och Telecall Holding.

– Själva äganderätten finns hos Telecall. De har ett franchiseavtal med Onoff som ger dem exklusiv rätt att utnyttja varumärket, säger John Örtengren, vd på varumärkesombudet Marknadsforskning AB, som skött hanteringen av Onoffs varumärke, till IT24.

Om någon köper Onoffs konkursbo får de dock rätt att hyra varumärket av Telecall, uppger IT24. Det är dock oklart hur mycket Onoff har betalat för rätten att använda varumärket.

Onoff har genom åren lagt hundratals miljoner kronor på att hamra in varumärket i svenskarnas medvetanden. Förra året uppgick medieköpen till 118 miljoner kronor brutto, enligt Sifo Reklammätningar.

Som dagensmedia.se kunde avslöja i måndags var kedjan dock mitt i ett omfattande ompositioneringsarbete ihop med reklambyrån King.

– Det känns rätt märkligt nu, jag är väldigt förvånad och det känns jäkligt tråkigt, sa Kings vd Sunit Mehrotra till dagensmedia.se i måndags.

Martin Schori


Ämnen i artikeln:

OTWOnoff

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.