Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag24.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

OLW och Estrella får konkurrens av Fredagsmys

Publicerad: 14 April 2014, 08:11
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:41

Sedan 2009 har OLW, med hjälp av Åkestam Holst, sålt chips med reklamkonceptet "Fredagsmys". Nu får chipstillverkaren konkurrens från ett varumärke med just det namnet.


Ämnen i artikeln:

OLW

Bolaget Fredagsmys, som säljer "allt som går att äta och dricka", har haft varumärket registrerat sedan 2008. Nu ger de sig in i snackssegmentet.

– Vi har varit igång i två veckor ungefär. Vi försöker hela tiden vara bäst i klassen och använder bara rena kryddor. Vi har fått jättebra respons på smaken och krispigheten, säger Hans Åkesson, vd på Fredagsmys.

Han tror att varumärket, som bland annat finns i butiker som Willys och Hemköp, kommer att hjälpa till att lyfta hela kategorin.

– Alla ser nästan likadana ut i dag, vi försöker särskilja oss.

För att marknadsföra sina nya chips har bolaget redan delat ut smakprov på stan och vid tågstationer. Planen är att det ska bli tv-reklam framöver.

Om OLW:s framgångsrika reklamkoncept säger Hans Åkesson så här:

– Vi har haft varumärket sedan 2008. OLW har vetat om oss hela tiden och egentligen har de inte rätt att använda namnet, men alla använder det. Fredagsmys har blivit ett så vedertaget begrepp och vi har väl inte försökt hindra dem på något sätt.

Kommer ni att kontakta OLW angående Fredagsmys nu när ni gör chips?

– Vi har sagt till dem att de gärna får använda det, det får andra också göra. Vi vill inte ha ensamrätt på Fredagsmys. I början var det vårt varumärke men alla använder det så det känns bara elakt att hindra dem, säger Hans Åkesson.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

OLW

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.