Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



PR

"Oj fan, nu måste man bli ännu bättre"

Publicerad: 16 Oktober 2013, 11:41
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:30

Clas Dahlén vände upp och ned på Mr Greens marknadsföringsstrategi – och tog hem titeln Årets marknadschef.


Ämnen i artikeln:

Mr Green

I torsdags delades priset ”Årets Marknadschef” ut av Marknadsföreningen i Stockholm.

I år gick priset till Clas Dahlén, marknadschef på spelbolaget Mr Green med följande motivering:

"Årets Marknadschef har under sina första år på nya jobbet vänt upp och ner på marknadsföringen, tagit in varumärket i ett nytt sammanhang, lagt om mediemixen, vänt upp och ner på byråkonstellationen.

(...) Till det krävs en superentreprenör som vill, kan och törs tänka utanför den gängse lådan, någon som är nyfiken på både det lilla och stora. Utan att någonsin släppa blicken för affären."

Årets vinnare säger till Dagens Media att han blev överraskad över utmärkelsen.

– Det var väldigt hård konkurrens. Jag trodde inte att ett spelbolag skulle vara det mest politiskt korrekta.

Som jurymotiveringen antyder har Mr Green förändrat sin marknadsföringsstrategi på många plan.

– Vi fick en tuff budgetplan inför 2013 och var tvungna att förbättra samtliga marknadsdiscipliner.

Bland annat har man börjat köpa mer RTB och börjat styra onlineannonser efter geografi, väder och synka dem med tv-reklam. Man har även jobbat för att förbättra CRM-arbetet och öka varumärkets igenkänningsfaktor.

– Det är enormt sporrade och kul att den strategi som vi la ut för ett år sedan verkligen fungerar. Samtidigt tänkte jag "oj fan, nu måste man bli ännu bättre".

Hur har ni tänkte bli det?

– Framför allt ska effektiviteten i mobilen bli ännu bättre. Vi kommer även att utveckla content marketing i våra egna kanaler.

Helen Preutz


Ämnen i artikeln:

Mr Green

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev