Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



PR

Nya riktlinjer för pr i sociala medier

Publicerad: 26 Juni 2015, 06:16
Uppdaterad: 6 December 2015, 11:56

Sveriges Annonsörer utformar nya rekommendationer för pr och marknadsföring i sociala medier.


Ämnen i artikeln:

Sveriges Annonsörer

Nyligen meddelade Konsumentverket att de tillsammans med övriga nordiska länder ska arbeta riktat mot dold reklam i sociala medier. Nya gemensamma förhållningssätt ska tas fram efter sommaren.

Mot bakgrund av det, och det ökade intresset från annonsörer att knyta till sig bloggare för olika samarbeten, lanserar Sevriges Annonsörer tillsammans med Reklamombudsmannen nu nya riktlinjer på området. Bland annat uppmanas annonsörerna att ta ett större ansvar.

"Företag som arbetar med pr, och kommunicerar via tredje part, bör arbeta med opinionsbildare i sociala medier precis som i traditionella medier. Rekommendationerna understryker att många bloggare och andra opinionsbildare i sociala medier är unga och inte har samma utbildning som journalister, vilket betyder att företag har ett särskilt ansvar."

Vikten av annonsmärkning understryks också i de nya rekommendationerna. Vid samarbeten ska det tydligt framgå med en text vem annonsören är.

– Det är okej med samarbeten. Men det är annonsörernas ansvar att annonsmärka inlägget om det rör sig om ett betalt samarbete, så att läsaren ska kunna bilda sig en egen uppfattning om en produkt eller tjänst, säger Maria Mossenberg, kommunikationschef på L’Òreal och ordförande för Sveriges Annonsörers kommitté för pr, i ett pressmeddelande.

– Ingen tjänar på att trovärdigheten i bloggar och andra sociala kanaler minimeras och det riskerar också att reflektera tillbaka på annonsörens varumärke.

Riktlinjerna i sin helhet finns här.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Sveriges Annonsörer

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev