Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag19.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Ny tjänst ska konkurrera ut pr-konsulter

Publicerad: 12 Mars 2015, 08:33
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:10

Nya gör-det-själv-tjänsten Newshubby vill kapa bort mellanhanden för att skapa och skicka pressmeddelanden.


Bakom den nya tjänsten står Alexandra Bylund, en av medgrundarna till appen Foap. Tanken med Newshubby är att företag ska slippa anlita dyra pr-konsulter för att göra pressmeddelanden.

– Under resans gång med Foap var det mycket produktfokus och mycket säljfokus och det var ett enormt projekt att skapa och skicka ut pressmeddelanden. I efterhand har jag tänkt på hur mycket vi hade att berätta som vi inte hann tala om. När jag slutade på Foap var det många bolag som bad mig hjälpa dem att nå ut och de betalar mycket pengar för pr, för att alla vill nå ut. Där föddes idén, säger Alexandra Bylund, vd.

Via tjänsten kan företagen välja vilken typ av pressmeddelande de vill ha och får sedan svara på ett antal frågor om sitt bolag utifrån vilken nyhet de vill skriva om. Ett pressmeddelande genereras därefter automatiskt och skickas sedan ut till utvalda medier.

– Det finnas redan bolag som skickar ut pressmeddelanden, som Mynewsdesk, men vi hjälper till med skapandet, det ska inte vara så svårt. Frågorna vi ställer via tjänsten blir som om jag intervjuar bolaget. De behöver inte ha någon koll på vad de ska skriva.

Pr-konsulter ringer ju ofta upp journalister. Behövs inte det?

– Det ena utesluter inte det andra. Det kan ju vara så att du har tre, fyra journalister som du har kontakt med, då kanske du tar kontakt med dem först, men även om man gör det vill man ändå nå ut bredare och till andra länder, säger Alexandra Bylund.

Newshubby finansieras genom riskkapital från en brittisk affärsängel och kommer till en början att vända sig till små och medelstora it-bolag i Europa och USA. Under provperioden i höstas hade Newshubby cirka 150 kunder, mestadels från Sverige.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.