Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



PR

Notan för att hantera mediernas granskning: 1,1 miljon

Publicerad: 18 Mars 2016, 14:23
Uppdaterad: 21 Mars 2016, 10:36

UPPDATERAD. Så mycket pengar lade myndigheter och kommuner på att bemöta granskningar 2015.


Ämnen i artikeln:

Uppdrag GranskningMedierna

Myndigheter, kommuner och landsting lade över en miljon kronor på pr-tjänster under 2015 för att få hjälp att bemöta kritiska granskningar från Sveriges största grävande redaktioner. Det visar en undersökning som ”Medierna” i P1 har gjort.

Av de 86 program som SVT:s ”Uppdrag Granskning”, Tv4:s ”Kalla Fakta” och P1:s ”Kaliber” totalt sänt under förra året innehöll 16 stycken en granskning av en kommun, ett landsting eller en myndighet. Fyra av dessa anlitade extern pr-hjälp för att bemöta granskningarna.

Den totala summan för skattebetalarna landade på 1,1 miljoner kronor.

Sjöfartsverket, som granskades av ”Uppdrag Granskning”, är den myndighet som lagt mest pengar på krishantering – drygt 700 000 kronor, enligt fakturor som ”Medierna” gått igenom.

Sjöfartsverket menar dock att siffran är fel. Under 2015 köpte myndigheten tjänster för filmproduktion och medierådgivning för strax över 500 000 kr, men merparten av kostnaderna var för filmproduktion, inte krishantering, menar Sjöfartsverket.

Övriga som tagit hjälp av pr-konsulter är Grums kommun, som anlitade pr-konsulten Paul Ronge, Knivsta kommun, som anlitade pr-byrån Reformklubben och Energiverket.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Uppdrag GranskningMedierna

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev