Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Norwegian om Ryanairs annonshån: "Typiskt"

Publicerad: 3 September 2013, 12:38
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:36

I en annons i Dagens Nyheter hälsar Ryanair hånfullt sin konkurrenten välkommen till Irland. På Norwegian är man inte imponerade.


Det är på en kvartssida i dagens utgåvor av DN och SvD som Ryanair i en annons hånar sin konkurrent Norwegian.

" Ni kan härma oss genom registrering på Irland, men ni kan inte slå våra låga priser", skriver Ryanair i annonsen, som föreställer ett Norwegian-plan med ett förstoringsglas över flygplanets registreringsnummer.

Sara Camursoy, marknadschef på Norwegian, är inte särskilt imponerad över Ryanairs hån.

– Nej, jag skrattade lite och tyckte att det är typiskt Ryanair och så har de flesta av mina kollegor reagerat. Det är kul att vi är en så betydande konkurrent att de vill uppmärksamma oss i sin egen annons, säger hon till Dagens Media.

Kommer ni slå tillbaka på något sätt?

– Nej, det är inte vårt primärfokus att kommunicera direkt mot Ryanair utan vi väljer att prata med våra slutkunder istället. Det här känns ju bara väldigt branschinternt.

Ni kommer aldrig att göra något liknande?

– Det går inte att sia om.

I dag gick Norwegian ut med nyheten om att bolaget lanserar tre nya direktlinjer till Los Angeles, San Francisco och Orlando. Enligt Sara Camursoy blir det det däremot inte någon större kampanj kring de nya linjerna.

– Vi kommer att marknadsföra de här rutterna på samma sätt som vi har gjort förut. Vi har ju redan ett koncept som vi kör på.

Kommer ni öka marknadsföringsbudgeten?

– Nej, detta ligger redan inom ramen för vår budget så det vi tar av befintliga medel.

Ryanair har under den senaste tiden varit föremål för hård kritik. Bland annat för hur bolaget behandlat fackligt aktiva piloter.

Dante Thomsen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.